ঋগ্বেদ ৩/৩১/১ - ধর্ম্মতত্ত্ব

ধর্ম্মতত্ত্ব

ধর্ম বিষয়ে জ্ঞান, ধর্ম গ্রন্থ কি , হিন্দু মুসলমান সম্প্রদায়, ইসলাম খ্রীষ্ট মত বিষয়ে তত্ত্ব ও সনাতন ধর্ম নিয়ে আলোচনা

धर्म मानव मात्र का एक है, मानवों के धर्म अलग अलग नहीं होते-Theology

সাম্প্রতিক প্রবন্ধ

Post Top Ad

স্বাগতম

18 December, 2018

ঋগ্বেদ ৩/৩১/১

 ঋষিঃ-গাথিনো বিশ্বামিত্রঃ,ঐষীরথীঃ কুশিকোঃ। দেবতা-ইন্দ্রঃ। ছন্দঃ-বিরাট্পঙক্তি। স্বরঃ-পঞ্চমঃ।।

शास॒द्वह्नि॑र्दुहि॒तुर्न॒प्त्यं॑ गाद्वि॒द्वाँ ऋ॒तस्य॒ दीधि॑तिं सप॒र्यन्। पि॒ता यत्र॑ दुहि॒तुः सेक॑मृ॒ञ्जन्त्सं श॒ग्म्ये॑न॒ मन॑सा दध॒न्वे॥

শাসদ্বহ্নির্দুহিতুর্নপত্যম্ গাদ্বিদ্বাম্ ঋতস্য দীভিতিম্ সপর্য়ন্।
পিতা যত্র দুজিতুঃ সেকমৃঞ্জন্তসম্ শগম্যেন মনসা দধন্বে।। ঋগ্বেদ-৩/৩১/১

পদঃ-শাসত্। বহ্নিঃ। দুহিতুঃ। নপত্যম্। গাত্। বিদ্বান্। ঋতস্য। দীধিতিম্। সপর্যন্। পিতা। যত্র। দুহিতুঃ। সেকম্। ঋঞ্জন্। সম। শগম্যেন। মনসা। দধন্বে।

अन्वय: हे विद्वन् ! यत्र पिता वह्निर्दुहितुः सेकमृञ्जन् गात्तत्र विद्वानृतस्य दीधितिं सपर्यन् दुहितुर्नप्त्यं शासदतः शग्म्येन मनसा संदधन्वे ॥

#পদার্থ-হে বিদ্বান্ মনুষ্য! ( যত্র) যে ব্যবহারে ( পিতা) উৎপন্ন কর্তা ( বহ্নিঃ) বহন করে অর্থাৎ ব্যবহারে চালনাকারী ( দুহিতুঃ) কন্যার ( সেকম্) সেচন কে ( ঋঞ্জন্) সিদ্ধ করা ( গাত্) প্রাপ্ত হয়ে সেই আচরণে ( বিদ্বান্) জানার যোগ্য ব্যবহারে জ্ঞানী ( ঋতস্য) সত্যের ( দীধিতিম্) ধারণকর্তাকে ( সপর্য্যন্) মেবা করা ( দুহিতুঃ) দূরের হিতকারিণী কন্যার (নপত্যম্) পৌত্রে উৎপন্ন হয়েছে ( শাসত্) শিক্ষা দিবে এই ( শগম্যেন) সুখে বর্তমান ( মনসা) অন্তঃকরণে ( সম,দধন্বে) সম্যক প্রসন্ন হয়।।

#ভাবার্থ-হে মনুষ্য!যেমন পিতার সান্নিধ্যে কন্যা উৎপন্ন হয়, তেমনি সূর্য দ্বারা প্রাতঃকালের প্রকট হয়,এবং যে পতি নিজ স্ত্রীর গর্ভ ধারণ করান উপায় দ্বারা সদৃশ বর্তমান প্রাতঃকালর বেলায় সূর্য কিরণরূপ বীর্য্যকে ধারণ করে,তার থেকে দিবসরূপ পুত্র উৎপন্ন হয়।। -( ভাষ্যম্- মহর্ষি দয়ানন্দ সরস্বতী)

पदार्थान्वयभाषाः -(शासत्) शिष्यात् (वह्निः) वोढा (दुहितुः) कन्यायाः (नप्त्यम्) नप्तरि भवम्। अत्र छान्दसो वर्णलोपो वेति रलोपः। (गात्) प्राप्नुयात् (विद्वान्) यो वेदितव्यं वेत्ति (ऋतस्य) सत्यस्य (दीधितिम्) धर्तारम् (सपर्यन्) सेवमानः (पिता) जनकः (यत्र) यस्मिन् व्यवहारे (दुहितुः) दूरे हितायाः कन्यायाः (सेकम्) सेचनम् (ऋञ्जन्) संसाध्नुवन् (सम्) (शग्म्येन) शग्मेषु सुखेषु भवेन। शग्ममिति सुखनाम। निघं० ३। ६। (मनसा) अन्तःकरणेन (दधन्वे) प्रीणाति ॥

No comments:

Post a Comment

ধন্যবাদ

বৈশিষ্ট্যযুক্ত পোস্ট

অথর্ববেদ ২/১৩/৪

  ह्यश्मा॑न॒मा ति॒ष्ठाश्मा॑ भवतु ते त॒नूः। कृ॒ण्वन्तु॒ विश्वे॑ दे॒वा आयु॑ष्टे श॒रदः॑ श॒तम् ॥ ত্রহ্যশ্মানমা তিষ্ঠাশ্মা ভবতুতে তনূঃ। কৃণ্বন্তু...

Post Top Ad

ধন্যবাদ