ঋষিঃ-অথর্বা। দেবতা-বার্হস্পত্যৌদনঃ। ছন্দঃ-ভুরিগার্চ্যনুষ্টুপ্সূক্তম্।।-ওদন সুক্ত
ইয়মেব পৃথিবী কুম্ভী ভবতি রাধ্যমানস্যৌদনস্য দ্যৌরপিধানম্।। অথর্বেদ-১১/৩/১১
পদঃ ইয়ম্। এব। পৃথিবী। কুম্ভী। ভবতি। রাধ্যমানস্য। ওদনস্য। দ্যৌঃ। অপিধানম্।।
পদার্থ-( ইয়ম্ এব) এই ( পৃথিবী) বিস্তৃত ভূমি ( রাধ্যমানস্য) পক্য ( ওদনস্য) ওদন [ সুখ বর্ষন করেন অন্নরূপ পরমেশ্বর] যিনি ( কুম্ভী) বটলোহী এবং ( দ্যৌঃ) প্রকাশমান সূর্য ( অপিধানম্) আবৃত [ সমান] ( ভবতি) হয়।
पदार्थान्वयभाषाः -(इयम् एव) यही (पृथिवी) फैली हुई भूमि (राध्यमानस्य) पकते हुए (ओदनस्य) ओदन [सुख बरसानेवाले अन्नरूप परमेश्वर] की (कुम्भी) बटलोही और (द्यौः) प्रकाशमान सूर्य (अपिधानम्) ढकनी [समान] (भवति) है ॥
ভাবার্থ- ভাবার্থঃ পরমেশ্বর এত বড় যে তিনি এই পৃথিবী, সূর্য আদি লোকে নিরন্তর ব্যাপক।।
টিপ্পণী-
১১-(ইয়ম্) দৃশ্যমানা ( এব) অবশ্যম্ ( পৃথিবী) প্রথিতা ভূমিঃ ( কুম্ভী) পাকস্থালী ( ভবতি) বর্ততে ( রাধ্যমানস্য) পচ্যমানস্য ( ওদনস্য) সুখবর্ষকস্যান্নরূপপস্য পরমেশ্বরস্য ( দ্যৌঃ) প্রকাশমানঃ সূর্যঃ ( অপিধানম্) কুম্ভীমুখচ্ছাদনপাত্রম্।। -( ভাষ্যম্-পণ্ডিত ক্ষেমক্ষরণ দাস ত্রিবেদি)
No comments:
Post a Comment
ধন্যবাদ