देवता: आदित्यो देवता ऋषि: उत्तरनारायण ऋषिः छन्द: भुरिक्त्रिष्टुप् स्वर: धैवतः
ঋষিঃ-উত্তরনারায়ণ। দেবতা-আদিত্যো। ছন্দঃ-ভুরিক্ ত্রিষ্টুপ্। স্বরঃ-ধৈবতঃ।।
প্রজাপতিশ্চরতি গর্ভsঅন্তরজাযমানো বহুধা বি জায়তে।
তস্য যোনিং পরি পরশ্যন্তি ধীরাস্তস্মিন্ হ তস্থুর্ভুবনানি বিশ্বাঃ।।
ভাবার্থঃ-সর্বরক্ষক ঈশ্বর অজন্মা নিজে উৎপন্ন না হয়েও নিজ্ সামার্থ্য দ্বারা সম্পূর্ণ জগৎকে উৎপন্ন করেন ও সম্পূর্ণ ব্রহ্মান্ডে প্রবিষ্ঠ হয়ে সর্বত্র বিচরণ করেন। সেই অনেক প্রকার প্রসিদ্ধ [গুণ কর্ম্মের আধারে] পরমেশ্বর কে বিদ্যান ব্যাক্তিই জানতে পারেন। সেই জগতের আধার রূপ সর্বব্যাপক পরমাত্মা কে জেনে মনুষ্যের আনন্দ তথা মোক্ষ ভোগ করা উচিত।
[अन्वय: (प्रजापतिः) प्रजापालको जगदीश्वरः (चरति) (गर्भे) गर्भस्थे जीवात्मनि (अन्तः) हृदि (अजायमानः) स्वस्वरूपेणानुत्पन्नः सन् (बहुधा) बहुप्रकारैः (वि) विशेषेण (जायते) प्रकटो भवति (तस्य) प्रजापतेः (योनिम्) स्वरूपम् (परि) सर्वतः (पश्यन्ति) प्रेक्षन्ते (धीराः) ध्यानवन्तः (तस्मिन्) जगदीश्वरे (ह) प्रसिद्धम् (तस्थुः) तिष्ठन्ति (भुवनानि) भवन्ति येषु तानि लोकजातानि (विश्वा) सर्वाणि ॥]-স্বামী দয়ানন্দ সরস্বতী
পদ০ প্রজাপতিরিতি প্রজাऽপতিঃ। চরতি। গর্ভে। অন্তঃ। অজায়মানঃ। বহুধা। বি। জায়তে। তস্য। যোনিম্। পরি। পশ্যন্তি। ধীরাঃ। তস্মিন্। হ। তস্থুঃ। ভুবনানি। বিশ্বা।
পদার্থ-হে মনুষ্য! যিনি ( অজায়মানঃ) নিজের স্বরুপ থেকে জন্ম গ্রহণ করেন না, ( প্রজায়তি) প্রজাদের রক্ষক জগদীশ্বর ( গর্ভে) গর্ভস্থ জীবাত্মা এবং( অন্তঃ) সকলের হৃদয়ে ( চরতি) বিচরণ করেন ( বহুধা) অনেক প্রকার থেকে ( বি,জায়তে) বিশেষ করে প্রকটিত হোন ( তস্য) সেই প্রজাপতির যে ( যোনিম্) স্বরূপের ( ধীরাঃ) ধ্যানশীল বিদ্বানগণ( পরি,পশ্যন্তি) চারদিক থেকে দেখ ( তস্মিন্) তাতে ( হ) প্রসিদ্ধ ( বিশ্বা) সমস্ত ( ভুবনানি) লোক-লোকান্তর ( তস্থুঃ) স্থিত।।
No comments:
Post a Comment
ধন্যবাদ