ব্রহ্মসূত্র - ধর্ম্মতত্ত্ব

ধর্ম্মতত্ত্ব

ধর্ম বিষয়ে জ্ঞান, ধর্ম গ্রন্থ কি , হিন্দু মুসলমান সম্প্রদায়, ইসলাম খ্রীষ্ট মত বিষয়ে তত্ত্ব ও সনাতন ধর্ম নিয়ে আলোচনা

धर्म मानव मात्र का एक है, मानवों के धर्म अलग अलग नहीं होते-Theology

সাম্প্রতিক প্রবন্ধ

Post Top Ad

স্বাগতম

11 August, 2021

ব্রহ্মসূত্র

বেদান্তদর্শনের সূত্রগ্রন্থ ব্রহ্মসূত্র মহর্ষি বাদরায়ণের ‘ব্রহ্মসূত্র’ ব্রহ্মবাদ বা বেদান্ত-দর্শনের সূত্রগ্রন্থ বলে এটিকে ‘বেদান্তসূত্র’ নামেও অভিহিত করা হয়। এতে জগৎ ও ব্রহ্মকে দেহ এবং দেহধারী অর্থাৎ শারীরকের ভিত্তিতে বর্ণনা করা হয়েছে বলে এটিকে  ‘শারীরকসূত্র’ও বলা হয়। এছাড়া ‘বাদরায়ণসূত্র’, ‘শারীরক-মীমাংসা’, ‘উত্তরমীমাংসা’, ‘ব্রহ্মমীমাংসা’ প্রভৃতি নামেও তা পরিচিত। ব্রহ্মসূত্র হল উপনিষদ্‌ দর্শনের ব্যাখ্যা। এখানে উপনিষদের নানান মতের মধ্যে একত্ববিধানের চেষ্টা করা হয়েছে। ব্রহ্মসূত্র-কেই উত্তর মীমাংসা বলা হয়। মীমাংসা দর্শনে বিভিন্ন বৈদিক শাস্ত্রের শিক্ষার মধ্যে সামঞ্জস্য আনার চেষ্টা করা হয়েছে। মীমাংসা দুইভাগে বিভক্ত। যথা: জৈমিনির পূর্ব মীমাংসা (এতে বৈদিক যাগযজ্ঞের ব্যাখ্যা রয়েছে) এবং বাদরায়ণের উত্তর মীমাংসা বা ব্রহ্মমীমাংসা বা শারিরিক-মীমাংসা (এতে ব্রহ্ম, জগৎ ও আত্মার প্রকৃতি ব্যাখ্যাত হয়েছে)। এতে প্রকৃতি ব্যাখ্যার প্রচেষ্টা দেখা যায় বলে একে নির্ণায়ক-শাস্ত্র-ও বলে। এখানে উপনিষদ্‌-দর্শনের একটি সংক্ষিপ্ত সারও পাওয়া যায়।

ব্রহ্মসূত্র

ব্রহ্মসূত্রের সুত্রকার বাদরায়ণের সময়কাল সম্পর্কে তেমন স্পষ্ট কোন তথ্য পাওয়া যায় না। পৌরাণিক পরম্পরা মতে মহর্ষি বাদরায়ণ ও মহাভারতের গ্রন্থকার মহর্ষি কৃষ্ণদ্বৈপায়ন বেদব্যাসকে একই ব্যক্তি বলে মনে করা হয় এবং এও মনে করা হয় যে তিনি পাঁচ হাজার বছরেরও পূর্বের অর্থাৎ মহাভারতের যুগের ব্যক্তি। তাছাড়া হিমালয়ের অন্তর্গত বদরি নামক স্থানে বেদব্যাসের আশ্রম ছিলো বলেও তাঁকে বাদরায়ণ বলা হতো। কিন্তু আচার্য শঙ্কর তাঁর ভাষ্যগ্রন্থে ব্যাসকে মহাভারতের এবং বাদরায়ণকে ব্রহ্মসূত্রের রচয়িতা বা গ্রন্থকার বলে উল্লেখ করেছেন। সম্ভবত তাঁর মতে এই দুই ব্যক্তি ভিন্ন। আবার শঙ্করের অনুগামী বাচস্পতি, আনন্দগিরি এবং আরও অনেকে ব্যাস এবং বাদরায়ণকে একই ব্যক্তি বলেই মনে করেন। অন্যদিকে রামানুজ এবং অন্যান্য ভাষ্যকারগণ ব্রহ্মসূত্রকে ব্যাসদেবেরই রচনা বলে উল্লেখ করেছেন।


তবে এই দুই ব্যক্তি যে এক নয় তা স্বয়ং ব্রহ্মসূত্রকারের সূত্রেই প্রমাণ পাওয়া যায় বলে রাহুল সাংকৃত্যায়ন উল্লেখ করেন। কেননা এই ব্রহ্মসূত্রে শুধু বৌদ্ধদর্শনেরই নয়, বুদ্ধের মৃত্যুর ছয়-সাত শতাব্দি পরবর্তীকালের বৌদ্ধদার্শনিক সম্প্রদায় যেমন বৈভাষিক, যোগাচার, মাধ্যমিক মতসমূহের খণ্ডন রয়েছে। রাহুল সাংকৃত্যায়নের মতে-

‘প্লেটোর দর্শনে প্রভাবিত হয়ে বৌদ্ধগণ তাঁদের বিজ্ঞানবাদের বিকাশ নাগার্জুনের আগেই করেছিলেন সন্দেহ নেই, কিন্তু তাতে পরিপূর্ণতা এনেছিলেন পেশাওয়ারের পাঠান ভ্রাতৃদ্বয় অসঙ্গ এবং বসুবন্ধু (৩৫০ খ্রীস্টাব্দ)। যদিও সূত্রে যেভাবে বিজ্ঞানবাদের (= যোগাচারের) খণ্ডন করা হয়েছে তাতে যথেষ্ট সন্দেহ হয় যে, বেদান্তসূত্র হয়ত সত্যিই অসঙ্গের পরবর্তী যুগে রচিত হয়নি, তথাপি আরও সুনিশ্চিত প্রমাণের অভাবে আমরা এইটুকুই বলতে পারি যে, বাদরায়ণ, কণাদ, নাগার্জুন; যোগসূত্রকার পতঞ্জলির পরবর্তী এবং জৈমিনির সমসাময়িক ছিলেন। এটা মনে রাখা দরকার যে ৩৫০ খৃষ্টাব্দের পূর্বেকার দর্শন-সমালোচক বৌদ্ধদার্শনিকগণের গ্রন্থে এমন কথা জানা যায় না যে, তাঁদের যুগে বেদান্তসূত্র বা মীমাংসাসূত্র ছিল।’- (দর্শন-দিগদর্শন-২, পৃষ্ঠা-১৭৩)।


ব্রহ্মসূত্রে চারটি অধ্যায়- সমন্বয়, অবিরোধ, সাধন ও ফল। প্রতিটি অধ্যায়ে আবার চারটি করে পাদ রয়েছে, যার মোট সূত্রসংখ্যা পাঁচশ পঞ্চান্নটি (৫৫৫)। প্রথম অধ্যায়ে বিভিন্ন উপনিষদের বাক্যসমূহে প্রকাশিত অর্থের সমন্বয়সাধন করে এক অদ্বিতীয়, নির্গুণ, নির্বিশেষ ব্রহ্মের স্বরূপ ও ব্রহ্মের সঙ্গে জগৎ ও জীবের সম্বন্ধ প্রতিপাদন করা হয়েছে। দ্বিতীয় অধ্যায়ে বিরোধী মত খণ্ডনপূর্বক ব্রহ্মের প্রাতিভাসিক, ব্যবহারিক ও পারমার্থিক সত্তার মধ্যে যে কোনো বিরোধ নেই এবং তারা যে এক অবিরোধী সত্তাকেই নির্দেশ করে, তা প্রতিপাদন করা হয়েছে। তৃতীয় অধ্যায়ে ব্রহ্মপ্রাপ্তির উপায় (উপাসনা, সাধন ইত্যাদি) নিয়ে আলোচনা করা হয়েছে। আর চতুর্থ অধ্যায়ে ব্রহ্মবিদ্যার ফলস্বরূপ ব্রহ্মপ্রাপ্তি বা মোক্ষের স্বরূপ আলোচনা করা হয়েছে।


ব্রহ্মসূত্রের সূত্রগুলি অতি সংক্ষিপ্ত, অনেক সময় পূর্ণাঙ্গ বাক্যও নয়। এক একটি সূত্রে দুটি বা তিনটি শব্দ আছে। স্বাভাবিকভাবেই সূত্রগুলি অতি দুর্বোধ্য। শব্দগুলি অনেক ক্ষেত্রেই দ্ব্যর্থক ও কোন কোন ক্ষেত্রে অনেকার্থক। তাই শুধুমাত্র এই সূত্রগ্রন্থটি পাঠ করে প্রকৃত অর্থ নির্ণয় করা একান্তই কঠিন।  সুতরাং কালক্রমে সূত্রকে ব্যাখ্যা করবার জন্য রচিত হয়েছে নানা ভাষ্যগ্রস্থ। বেদান্তমত ব্যাখ্যার উদ্দেশ্যে রচিত ভাষ্যগ্রন্থগুলির মধ্যে সব থেকে গুরুত্বপূর্ণ হলো শঙ্করাচার্যের ‘শারীরকভাষ্য’। শঙ্করাচার্য ছাড়াও ব্রহ্মসূত্রের ভাষ্য রচনায় শঙ্করের পরবর্তীকালে যাদব প্রকাশ, ভাস্কর, বিজ্ঞানভিক্ষু, রামানুজ, নীলকণ্ঠ, শ্রীপতি, নিম্বার্ক, মধ্ব, বল্লভ এবং বলদেব প্রমুখ অনেকেই আবির্ভূত হন। সূত্রের ভাষ্যকাররা সূত্রগুলির ব্যাখ্যা করতে গিয়ে নানান ভাষ্যগ্রন্থে নিজ নিজ বদ্ধমূল ধারণার বশবর্তী হয়ে এতাটাই বৈচিত্র্যের স্বাধীনতা পেয়েছিলেন যে, এই ব্যাখ্যার ভিন্নতাকে কেন্দ্র করে বেদান্ত দর্শনে নানান উপসম্প্রদায় গড়ে উঠেছে। তাঁদের সকলেই প্রমাণ করতে সচেষ্ট যে, তাঁদেরই মতবাদ বাদরায়ণ তাঁর সূত্রের মাধ্যমে প্রচার করেছিলেন। এই উপসম্প্রদায়গুলির মধ্যে আচার্য শঙ্করের ‘অদ্বৈতবাদ’, রামানুজের ‘বিশিষ্টাদ্বৈতবাদ’, মধ্বের ‘দ্বৈতবাদ’ বিশেষভাবে উল্লেখযোগ্য। বেদান্তের অন্যান্য উপসম্প্রদায়গুলির মধ্যে নিম্বার্কের ‘ভেদাভেদবাদ’, বল্লভাচার্যের ‘শুদ্ধাদ্বৈতবাদ’, ভাস্করের ‘ঔপাধিক ভেদাভেদবাদ’, শ্রীকণ্ঠের ‘বিশিষ্টশিবাদ্বৈতবাদ’, বলদেব বিদ্যাভূষণের ‘অচিন্ত্যভেদাভেদবাদ’ উল্লেখযোগ্য। যেহেতু বাদরায়ণ তাঁর নিজস্ব কোন মত প্রকাশের ব্যাপারে বহুক্ষেত্রেই নিরব, এমনকি কোন মৌলিক প্রশ্নের ক্ষেত্রেও নিরব, কেবল বিভিন্ন বেদান্তবাদীর মত মাত্র উপস্থাপন করেই আলোচনা শেষ করেছেন, তাই বাদরায়ণ তাঁর সূত্রে যে-সকল প্রাচীন বৈদান্তিক মতবাদসমূহের উল্লেখ করেছেন, সূত্রভাষ্যকারদের উপসম্প্রদায়ভিত্তিক মতবাদগুলিও বাদরায়ণোক্ত কোন না কোন শাখার উপর প্রতিষ্ঠিত বলে অনুমিত হয়।



এখানে উল্লেখ্য, সূত্রকার বাদরায়ণ যেখানে যেখানে বেদান্ত-বহির্ভূত মতবাদকে আক্রমণ করেছেন, সে-সকল ক্ষেত্রে সূত্রভাষ্যকাররাও অল্প বিস্তর একই মত প্রকাশ করেন। এছাড়া, ব্রহ্মই এ বিশ্বের কারণ, ব্রহ্মজ্ঞান হতেই জীবের পরম কাম্য মোক্ষ লাভ হয়; একমাত্র শাস্ত্রের মাধ্যমেই ব্রহ্মকে জানা সম্ভব, শুধু তর্কের দ্বারা নয়- এ সকল বিষয়ে সকল ভাষ্যকারই ঐকমত্য পোষণ করেন। কিন্তু ব্রহ্মের স্বরূপ, জগতের সঙ্গে ব্রহ্মের কার্যকারণ সম্বন্ধ, জীবাত্মার সঙ্গে ব্রহ্মের সম্পর্ক, এবং মুক্ত অবস্থায় আত্মার স্বরূপ কী ইত্যাদি বিষয়ে ভাষ্যকারদের পরস্পরের মধ্যে বিরোধ রয়েছে।


আচার্য শঙ্করের মতে ব্রহ্ম নির্গুণ, শাশ্বত, শুদ্ধ-চৈতন্য স্বরূপ। অদ্বৈতবেদান্ত মতে নির্গুণ ব্রহ্মই একমাত্র বা অদ্বিতীয় সত্য, জগৎ মিথ্যা, জীব এবং ব্রহ্ম অভিন্ন। অজ্ঞানবশে আমরা পরিদৃশ্যমান জগৎ এবং নিজেদের স্বতন্ত্র সত্তাকে সত্য বলে মনে করি, কিন্তু প্রকৃত জ্ঞানের উদ্ভব হলে বোঝা যাবে চিৎস্বরূপ আমি একমাত্র সত্য। তারই নাম ব্রহ্ম। এই ব্রহ্ম নির্গুণ। ব্রহ্ম ছাড়া দ্বিতীয় কিছুর কল্পনা অজ্ঞানের পরিণাম। এই অজ্ঞানের নামান্তর মায়া; তাই অদ্বৈতবাদকে মায়াবাদ বলেও উল্লেখ করা হয়। শঙ্করের মতে ঈশ্বর হলেন মায়া সৃষ্ট নির্গুণ ব্রহ্মের জীবাত্মার বুদ্ধিগ্রাহ্য সর্বশ্রেষ্ঠ রূপ। জগৎ হলো নির্গুণ ব্রহ্মেরই মায়াসৃষ্ট বিবর্ত- যার কোন বাস্তব সত্তা নেই। প্রকৃতপক্ষে জীব হলো সর্বব্যাপী এবং ব্রহ্ম হতে অভিন্ন। যদিও অন্তরেন্দ্রিয় দ্বারা উপাধি বিশিষ্ট হয়ে সে নিজেকে অণু, কর্তা এবং ঈশ্বরের অংশ বলে মনে করে। নির্গুণ ব্রহ্মকে যাঁরা জানেন তাঁরা প্রত্যক্ষভাবেই তাঁকে লাভ করেন, তাঁদের ‘দেবযানের’ মাধ্যমে যেতে হয় না। যাঁরা সগুণ ব্রহ্মকে জানেন তাঁদেরই দেবযানের মাধ্যমে ব্রহ্মলোকে যেতে হয়। ব্রহ্মলোক হতে তাঁদের আর প্রত্যাবর্তন করতে হয় না- কল্পান্তে তাঁরা ব্রহ্মেই লীন হন। জ্ঞানই হলো মোক্ষলাভের একমাত্র উপায়।


অন্যদিকে, রামানুজ এবং অন্যান্য ভাষ্যকারদের মতানুসারেও যদিও ব্রহ্মই চূড়ান্ত সত্য, তবুও ব্রহ্মকে নির্গুণ আখ্যা দেয়া ভুল, বরং তাঁকে অনন্ত কল্যাণ-গুণসম্পন্ন সাকার ঈশ্বর মনে করতে হবে। তাঁরা মনে করেন, যদিও মানুষের ব্যক্তিত্ব সসীমরূপেই অনুভূত হয়, তবুও শঙ্করের মতানুযায়ী এটিকে যদি অবিকলভাবে ঈশ্বরের ব্যক্তিত্বে আরোপ না করা হয়, তবে আর তাঁর অসীমত্বে আপত্তি আসে না। তাঁরা শঙ্করের মায়াবাদকে স্বীকার করেন না। কারণ তাঁদের মতে জগৎ সত্য এজন্য যে, জগৎ ব্রহ্ম হতেই উৎপন্ন হয়েছে।


বিশিষ্টাদ্বৈত বেদান্ত মতে ব্রহ্মই ঈশ্বর; উপাসনাদি সৎকর্মের সাহায্যে তাঁর করুণার উদ্রেক করতে পারলেই জীবের মুক্তি। পরিদৃশ্যমান জড়জগৎ এবং জীবাত্মার মধ্যে স্বাতন্ত্র্য মিথ্যা নয়। কেননা, ব্রহ্ম বা ঈশ্বরের মধ্যেই চিৎ এবং অচিৎ- অর্থাৎ চেতনা এবং জড়- উভয় বৈশিষ্ট্যই বর্তমান। চিৎ বৈশিষ্ট্য থেকেই জীবাত্মার সৃষ্টি এবং অচিৎ থেকে জড়জগতের। ব্রহ্ম চিৎ-অচিৎ বিশিষ্ট। জীবাত্মার সঙ্গে জড়দেহের সম্পর্কই বন্ধনের স্বরূপ এবং তার মূলে আছে জন্মজন্মান্তরের কৃতকর্মজনিত অজ্ঞান। ঈশ্বরের করুণায় জীবাত্মা এই অজ্ঞান কাটিয়ে মুক্তিলাভ করবে।


তবে মধ্বাচার্য কিন্তু ব্রহ্মকে জগতের নিমিত্ত-কারণ মাত্র বলেই গ্রহণ করেন, উপাদান-কারণ হিসেবে নয়। তাঁদের মতে জীব বাস্তবিকই অণু, কর্তা এবং ঈশ্বরেরই অংশ বিশেষ। ব্রহ্মজ্ঞ পুরুষ দেবযানের পথে ব্রহ্মলোক প্রাপ্ত হয়ে ব্রহ্মে লীন হন এবং আর মর্ত্যলোকে প্রত্যাবর্তন করেন না। তাঁরা শঙ্করের মতো জ্ঞানকে উচ্চ বা নিম্ন বলে পার্থক্য করেন না। তাঁদের মতে জ্ঞান নয়, ভক্তিই মুক্তিলাভের প্রধান উপায়।


এভাবে তাঁদের সবার কাছে ব্রহ্ম, জগৎ এবং জীব সব কিছুই সত্য। তবে রামানুজ এ তিনটিকে একই অঙ্গবিশিষ্ট বলে মনে করেন, কেননা তাঁদের মতে জগৎ এবং জীব ব্রহ্মেরই দেহ। আবার ভেদাভেদবাদের মতানুসারে নিম্বার্কাচার্য ভেদ এবং অভেদ এই উভয় কল্পনা করে ব্রহ্ম, জগৎ এবং জীব এই তিনটিকে ব্রহ্মের সঙ্গে একীভূত করে বলেছেন যে, চেতন এবং অচেতন জগৎ ব্রহ্ম হতে ভিন্নও বটে অভিন্নও বটে। আর কট্টর দ্বৈতবাদী মধ্বাচার্য এ তিনটিকে সম্পূর্ণ স্বাধীন এবং নিত্য বলে মনে করেন, তবে তাঁর মতে ব্রহ্মই হলেন অপর দুটির নিয়ন্তা। বল্লভাচার্যের মতে জীব এবং জগৎ ব্রহ্মেরই অভিন্ন স্বরূপ। তারা সকলেই সত্য- ব্রহ্ম হতে তারা অভিন্ন, তবে ব্রহ্ম হলেন পূর্ণ, আর অপর দুটি হলো তাঁর অংশ।


বেদ থেকে শুরু করে বেদান্ত দর্শন পর্যন্ত চলে আসা বিবর্তিত চিন্তাধারার এই যে ক্রমবিকাশ, তার পর্যালোচনা করলে বেদান্ত চিন্তাধারার তিনটি স্তর বা ধাপ লক্ষ্য করা যায়। বেদ ও উপনিষদ হলো বেদান্ত চিন্তাধারার প্রথম স্তর, ব্রহ্মসূত্র বেদান্ত চিন্তাধারার দ্বিতীয় স্তর এবং বিভিন্ন ভাষ্যগ্রন্থ বেদান্ত চিন্তাধারার তৃতীয় স্তর। বলা বাহুল্য, এই তিনটি স্তর কোন বিচ্ছিন্ন চিন্তার প্রতিফলন নয়, বরং বিভিন্ন স্তরে একই চিন্তাধারারই পরিণতির প্রতিফলন ঘটেছে। এগুলিই মূলত বেদান্ত-দর্শনের উৎসমুখ।



এ প্রসঙ্গে একথাও উল্লেখ করা প্রয়োজন যে, উপনিষদ ও ব্রহ্মসূত্র (ভাষ্যসহ) ছাড়াও বেদান্ত দর্শনের অপর একটি গুরুত্বপূর্ণ উৎসমুখ রয়েছে, সেটি হলো- শ্রীমদ্ভগবদ্গীতা অর্জুনের উদ্দেশ্যে জীব, জগৎ ও পরমাত্মা বিষয়ে ভগবান শ্রীকৃষ্ণের মুখনিঃসৃত জ্ঞান-বাণীর সংকলনই ভগবদ্গীতা। ভগবদ্গীতাই বেদান্ত চিন্তাধারার চরম ও পরম পর্যায় বলে মনে করা হয়। তাই বলা হয়ে থাকে, উপনিষদ হলো বেদান্ততত্ত্বের ‘শ্রুতিপ্রস্থান’, ব্রহ্মসূত্র বেদান্ততত্ত্বের ‘ন্যায়প্রস্থান’ এবং শ্রীমদ্ভগবদ্গীতা বেদান্ততত্ত্বের ‘স্মৃতিপ্রস্থান’। এই তিন শাস্ত্রকে একসাথে বলা হয় ‘প্রস্থান-ত্রয়ী’। এই প্রস্থানত্রয়কে সাধনকর্মে যথাক্রমে শ্রবণ, মনন ও নিদিধ্যাসনের নির্দেশক বলে আখ্যায়িত করা হয়। 

পরম সত্তাকে উপনিষদে কখনো ব্রহ্ম, কখনো আত্মা, কখনো ভগবান, কখনো বা সৎ বলে অভিহিত করা হয়েছে। তবে বিভিন্ন ঋষির চৈতন্যে উপলব্ধ সত্যকে যদি এক বলেও ধরে নেওয়া হয়, তবুও তাদের উপলব্ধির বা অনুভূতির রূপ যে সব সময় এক হবে এমন কথা নেই। বস্তুতপক্ষে পরম সত্য বা তত্ত্ব যে বিভিন্ন সময়ে বিভিন্ন ঋষির কাছে বিভিন্ন প্রকারে ধরা দিয়েছে, তা প্রমাণিত হয় বিভিন্ন উপনিষদের বিভিন্ন উক্তি থেকে। মূলত, উপনিষদগুলিতে দার্শনিক তত্ত্বাবলী আলোচিত হলেও সে-আলোচনা বহুলাংশেই বিক্ষিপ্ত ও অস্পষ্ট। তাছাড়া এ-আলোচনা যুক্তিতর্কমূলক সুসংবদ্ধ দার্শনিক আলোচনা নয় এবং নানা উপনিষদে নানা রকম আলোচনার মধ্যে ঠিক কোন্ তত্ত্বকে প্রকৃত উপনিষদ-প্রতিপাদ্য তত্ত্ব বলা হবে সে-কথা নির্ণয় করাও সহজ নয়। পরমাত্মা বা পরমব্রহ্মই যদিও সাধারণভাবে উপনিষদের প্রতিপাদ্য বিষয়, তবুও বিভিন্ন উপনিষদে একধরনের সপ্রপঞ্চ ব্রহ্মবাদ, নিষ্প্রপঞ্চ ব্রহ্মবাদ, ব্রহ্মপরিণামবাদ, ব্রহ্মবিবর্তবাদ প্রভৃতি ভিন্ন ভিন্ন মতবাদের উন্মেষ ও পরিচয় পাওয়া যায় এবং ব্রহ্ম, জীব ও জগতের পারস্পরিক সম্বন্ধ, এমনকি জীবনের লক্ষ্য বা উদ্দেশ্য হিসেবে মোক্ষের স্বরূপ ও উপায় নিয়েও বিভিন্ন সিদ্ধান্ত লক্ষ্য করা যায়।


কিন্তু বিভিন্ন বিষয়ে উপলব্ধ সত্য সম্পর্কে সৃষ্ট উপনিষদীয় ব্যাখ্যা ও সিদ্ধান্তের ভিন্নতার কারণে উদ্ভূত বিরোধ উপনিষদীয় সত্য সম্পর্কে সন্দেহের পাশাপাশি তৎকালীন ভারতীয়দের মনে ব্রাহ্মণের কর্মকাণ্ডই নয়, উপনিষদীয় অধ্যাত্ম-দর্শনের প্রভাবকেও স্পষ্টতই দুর্বল করে দিয়েছিলো। এসব দুর্বলতার পাশাপাশি যুক্তির উপর গড়ে ওঠা অন্যান্য ভিন্নমতবাদীদের তীক্ষ্ণ তর্কের আঘাতে উপনিষদীয় দর্শন পরাস্ত হবার উপক্রম হয়। ফলে, কালক্রমে বিভিন্ন উপনিষদে প্রকাশিত বিভিন্ন তত্ত্বের এই বিরোধ যে আপাত এবং বিভিন্ন উপনিষদের মধ্যে যে একটি মূলগত ঐক্য আছে, তা প্রতিষ্ঠা করার প্রয়োজনীয়তা অনুভূত হয়। এরই ফলস্বরূপ কিছু যুক্তিনির্ভর অধ্যাত্ম-দর্শন সম্প্রদায়ের সৃষ্টি হয়। ন্যায়, বৈশেষিক, যোগ এবং সাংখ্য দর্শনের মাধ্যমে তাঁরা তাঁদের সাধ্যমতো যুক্তিসম্মত সিদ্ধান্তের উত্তর দেয়ার চেষ্টা করেছেন। কিন্তু তাও যথেষ্ট ছিলো না। বৈদিক জ্ঞান ও কর্মকাণ্ড থেকে উত্থিত বিরোধ ও শঙ্কার উত্তর তাঁরা দিতে না পারলে যে ব্রাহ্মণ্যধর্মের অসারতাই প্রমাণ হয়ে যায়। বেদান্ত-সম্প্রদায়ের প্রধানতম প্রচেষ্টাই হলো উপনিষদ-প্রতিপাদ্য তত্ত্বেও দার্শনিক ব্যাখ্যা ও সমর্থন। স্বভাবতই, উপনিষদের অনুগামী পরবর্তী দার্শনিকেরা উপনিষদ-প্রতিপাদ্য মূল দার্শনিক তত্ত্বকে সনাক্ত করবার দায়িত্ব গ্রহণ করলেন এবং এই তত্ত্বের সুসংবদ্ধ দার্শনিক ব্যাখ্যা দিতে চাইলেন। ফলে তাঁদের স্বধর্মকে রক্ষা করার তাগিদে উপনিষদগুলির মধ্যে নিহিত চিন্তাগুলিকে সুশৃঙ্খলভাবে সংবদ্ধ করার প্রয়োজনে এগিয়ে আসেন মহর্ষি বাদরায়ণ তাঁর ব্রহ্মবাদী সূত্রগ্রন্থ ‘ব্রহ্মসূত্র’ নিয়ে। এই ব্রহ্মসূত্রই বেদান্ত দর্শনের সূত্রগ্রন্থ এবং তা বেদান্তসূত্র নামেও পরিচিত।


বেদান্তের এই ক্রমবিকাশে ব্রহ্ম-সূত্র বা বেদান্ত-সূত্রের সংকলক বাদরায়ণই যে শুধু উপনিষদের দার্শনিক চিন্তাকে সংবদ্ধ করার চেষ্টা করেছিলেন তা নয়। এই ব্রহ্মসূত্রেই দেখতে পাওয়া যায় যে, তখন বেদান্তের আরও বহু শাখা এবং সেই সব মতবাদের বহু অনুগামীও ছিলেন। ঔডুলোমি, কাশকৃৎস্ন, বাদরি, জৈমিনি, কার্ষ্ণাজিনি, আষ্মরথ্য প্রমুখ আরও বহু নামের উল্লেখ ব্রহ্মসূত্রেই পাওয়া যায়। তবে এ বিষয়ে বাদরায়ণের সূত্র সংকলনকেই সর্বশেষ এবং সর্বশ্রেষ্ঠ বলে মনে করা হয়। কেননা ব্রহ্মসূত্রকে বাদ দিয়ে ব্রহ্মবাদী মতবাদ ব্রহ্মবাদ প্রতিষ্ঠার কথা অচিন্ত্যনীয়ই বলা যায়।

৷৷ প্রথমোধ্যাযঃ ৷৷

৷৷ প্রথমঃ পাদঃ ৷৷


অথাতো ব্রহ্মজিজ্ঞাসা ৷৷ 1.1.1 ৷৷

জিজ্ঞাসাধিকরণম্৷৷1.1.1৷৷


অত্র অথশব্দঃ আনন্তর্যার্থঃ পরিগৃহ্যতে; নাধিকারার্থঃ, ব্রহ্মজিজ্ঞাসাযা অনধিকার্যত্বাত্; মঙ্গলস্য চ বাক্যার্থে সমন্বযাভাবাত্; অর্থান্তরপ্রযুক্ত এব হ্যথশব্দঃ শ্রুত্যা মঙ্গলপ্রযোজনো ভবতি; পূর্বপ্রকৃতাপেক্ষাযাশ্চ ফলত আনন্তর্যাব্যতিরেকাত্৷ সতি চ আনন্তর্যার্থত্বে, যথা ধর্মজিজ্ঞাসা পূর্ববৃত্তং বেদাধ্যযনং নিযমেনাপেক্ষতে, এবং ব্রহ্মজিজ্ঞাসাপি যত্পূর্ববৃত্তং নিযমেনাপেক্ষতে তদ্বক্তব্যম্৷ স্বাধ্যাযাধ্যযনানন্তর্যং তু সমানম্৷ নন্বিহ কর্মাববোধানন্তর্যং বিশেষঃ; ন; ধর্মজিজ্ঞাসাযাঃ প্রাগপি অধীতবেদান্তস্য ব্রহ্মজিজ্ঞাসোপপত্তেঃ৷ যথা চ হৃদযাদ্যবদানানামানন্তর্যনিযমঃ, ক্রমস্য বিবক্ষিতত্বাত্, ন তথেহ ক্রমো বিবক্ষিতঃ; শেষশেষিত্বে অধিকৃতাধিকারে বা প্রমাণাভাবাত্ ধর্মব্রহ্মজিজ্ঞাসযোঃ৷ ফলজিজ্ঞাস্যভেদাচ্চ৷ অভ্যুদযফলং ধর্মজ্ঞানম্, তচ্চানুষ্ঠানাপেক্ষম্; নিঃশ্রেযসফলং তু ব্রহ্মজ্ঞানম্, ন চানুষ্ঠানান্তরাপেক্ষম্; ভব্যশ্চ ধর্মো জিজ্ঞাস্যো ন জ্ঞানকালেস্তি, পুরুষব্যাপারতন্ত্রত্বাত্; ইহ তু ভূতং ব্রহ্ম জিজ্ঞাস্যং নিত্যবৃত্তত্বান্ন পুরুষব্যাপারতন্ত্রম্৷ চোদনাপ্রবৃত্তিভেদাচ্চ৷ যা হি চোদনা ধর্মস্য লক্ষণম্, সা স্ববিষযে নিযুঞ্জানৈব পুরুষমববোধযতি; ব্রহ্মচোদনা তু পুরুষমববোধযত্যেব কেবলম্; অববোধস্য চোদনাজন্যত্বান্ন পুরুষোববোধে নিযুজ্যতে -- যথা অক্ষার্থসংনিকর্ষেণার্থাববোধে, তদ্বত্৷ তস্মাত্কিমপি বক্তব্যম্, যদনন্তরং ব্রহ্মজিজ্ঞাসোপদিশ্যত ইতি৷ উচ্যতে -- নিত্যানিত্যবস্তুবিবেকঃ, ইহামুত্রার্থভোগবিরাগঃ, শমদমাদিসাধনসংপত্, মুমুক্ষুত্বং চ৷ তেষু হি সত্সু, প্রাগপি ধর্মজিজ্ঞাসাযা ঊর্ধ্বং চ, শক্যতে ব্রহ্ম জিজ্ঞাসিতুং জ্ঞাতুং চ; ন বিপর্যযে৷ তস্মাত্ অথশব্দেন যথোক্তসাধনসংপত্ত্যানন্তর্যমুপদিশ্যতে৷৷


অতঃশব্দঃ হেত্বর্থঃ৷ যস্মাদ্বেদ এব অগ্নিহোত্রাদীনাং শ্রেযঃসাধনানামনিত্যফলতাং দর্শযতি -- 'তদ্যথেহ কর্মচিতো লোকঃ ক্ষীযত এবমেবামুত্র পুণ্যচিতো লোকঃ ক্ষীযতে' ইত্যাদিঃ; তথা ব্রহ্মজ্ঞানাদপি পরং পুরুষার্থং দর্শযতি -- 'ব্রহ্মবিদাপ্নোতি পরম্' ইত্যাদিঃ; তস্মাত্ যথোক্তসাধনসংপত্ত্যনন্তরং ব্রহ্মজিজ্ঞাসা কর্তব্যা৷৷


ব্রহ্মণো জিজ্ঞাসা ব্রহ্মজিজ্ঞাসা৷ ব্রহ্ম চ বক্ষ্যমাণলক্ষণম্ 'জন্মাদ্যস্য যতঃ' ইতি৷ অত এব ন ব্রহ্মশব্দস্য জাত্যাদ্যর্থান্তরমাশঙ্কিতব্যম্৷ ব্রহ্মণ ইতি কর্মণি ষষ্ঠী, ন শেষে; জিজ্ঞাস্যাপেক্ষত্বাজ্জিজ্ঞাসাযাঃ, জিজ্ঞাস্যান্তরানির্দেশাচ্চ৷ ননু শেষষষ্ঠীপরিগ্রহেপি ব্রহ্মণো জিজ্ঞাসাকর্মত্বং ন বিরুধ্যতে, সংবন্ধসামান্যস্য বিশেষনিষ্ঠত্বাত্; এবমপি প্রত্যক্ষং ব্রহ্মণঃ কর্মত্বমুত্সৃজ্য সামান্যদ্বারেণ পরোক্ষং কর্মত্বং কল্পযতো ব্যর্থঃ প্রযাসঃ স্যাত্৷ ন ব্যর্থঃ, ব্রহ্মাশ্রিতাশেষবিচারপ্রতিজ্ঞানার্থত্বাদিতি চেত্, ন; প্রধানপরিগ্রহে তদপেক্ষিতানামপ্যর্থাক্ষিপ্তত্বাত্৷ ব্রহ্ম হি জ্ঞানেনাপ্তুমিষ্টতমত্বাত্প্রধানম্৷ তস্মিন্প্রধানে জিজ্ঞাসাকর্মণি পরিগৃহীতে, যৈর্জিজ্ঞাসিতৈর্বিনা ব্রহ্ম জিজ্ঞাসিতং ন ভবতি, তান্যর্থাক্ষিপ্তান্যেবেতি ন পৃথক্সূত্রযিতব্যানি৷ যথা 'রাজাসৌ গচ্ছতি ' ইত্যুক্তে সপরিবারস্য রাজ্ঞো গমনমুক্তং ভবতি, তদ্বত্৷ শ্রুত্যনুগমাচ্চ৷ 'যতো বা ইমানি ভূতানি জাযন্তে ' ইত্যাদ্যাঃ শ্রুতযঃ 'তদ্বিজিজ্ঞাসস্ব তদ্ব্রহ্ম' ইতি প্রত্যক্ষমেব ব্রহ্মণো জিজ্ঞাসাকর্মত্বং দর্শযন্তি৷ তচ্চ কর্মণিষষ্ঠীপরিগ্রহে সূত্রেণানুগতং ভবতি৷ তস্মাদ্ব্রহ্মণ ইতি কর্মণি ষষ্ঠী৷৷


জ্ঞাতুমিচ্ছা জিজ্ঞাসা৷ অবগতিপর্যন্তং জ্ঞানং সন্বাচ্যাযা ইচ্ছাযাঃ কর্ম, ফলবিষযত্বাদিচ্ছাযাঃ৷ জ্ঞানেন হি প্রমাণেনাবগন্তুমিষ্টং ব্রহ্ম৷ ব্রহ্মাবগতির্হি পুরুষার্থঃ, নিঃশেষসংসারবীজাবিদ্যাদ্যনর্থনিবর্হণাত্৷ তস্মাদ্ব্রহ্ম

জিজ্ঞাসিতব্যম্৷৷


তত্পুনর্ব্রহ্ম প্রসিদ্ধমপ্রসিদ্ধং বা স্যাত্; যদি প্রসিদ্ধং ন জিজ্ঞাসিতব্যম্৷ অথাপ্রসিদ্ধং নৈব শক্যং জিজ্ঞাসিতুমিতি৷ উচ্যতে -- অস্তি তাবদ্ব্রহ্ম নিত্যশুদ্ধবুদ্ধমুক্তস্বভাবং সর্বজ্ঞং সর্বশক্তিসমন্বিতম্৷ ব্রহ্মশব্দস্য হি ব্যুত্পাদ্যমানস্য নিত্যশুদ্ধত্বাদযোর্থাঃ প্রতীযন্তে, বৃংহতের্ধাতোরর্থানুগমাত্৷ সর্বস্যাত্মত্বাচ্চ ব্রহ্মাস্তিত্বপ্রসিদ্ধিঃ৷ সর্বো হ্যাত্মাস্তিত্বং প্রত্যেতি, ন 'নাহমস্মি ' ইতি৷ যদি হি নাত্মাস্তিত্বপ্রসিদ্ধিঃ স্যাত্, সর্বো লোকঃ 'নাহমস্মি' ইতি প্রতীযাত্৷ আত্মা চ ব্রহ্ম৷ যদি তর্হি লোকে ব্রহ্ম আত্মত্বেন প্রসিদ্ধমস্তি, ততো জ্ঞাতমেবেত্যজিজ্ঞাস্যত্বং পুনরাপন্নম্; ন; তদ্বিশেষং প্রতি বিপ্রতিপত্তেঃ৷ দেহমাত্রং চৈতন্যবিশিষ্টমাত্মেতি প্রাকৃতা জনা লৌকাযতিকাশ্চ প্রতিপন্নাঃ৷ ইন্দ্রিযাণ্যেব চেতনান্যাত্মেত্যপরে৷ মন ইত্যন্যে৷ বিজ্ঞানমাত্রং ক্ষণিকমিত্যেকে৷ শূন্যমিত্যপরে৷ অস্তি দেহাদিব্যতিরিক্তঃ সংসারী কর্তা ভোক্তেত্যপরে৷ ভোক্তৈব কেবলং ন কর্তেত্যেকে৷ অস্তি তদ্ব্যতিরিক্ত ঈশ্বরঃ সর্বজ্ঞঃ সর্বশক্তিরিতি কেচিত্৷ আত্মা স ভোক্তুরিত্যপরে৷ এবং বহবো বিপ্রতিপন্না যুক্তিবাক্যতদাভাসসমাশ্রযাঃ সন্তঃ৷ তত্রাবিচার্য যত্কিংচিত্প্রতিপদ্যমানো নিঃশ্রেযসাত্প্রতিহন্যেত, অনর্থং চেযাত্৷ তস্মাদ্ব্রহ্মজিজ্ঞাসোপন্যাসমুখেন বেদান্তবাক্যমীমাংসা তদবিরোধিতর্কোপকরণা নিঃশ্রেযসপ্রযোজনা প্রস্তূযতে৷৷


ব্রহ্ম জিজ্ঞাসিতব্যমিত্যুক্তম্৷ কিংলক্ষণং পুনস্তদ্বহ্মেত্যত আহ ভগবান্সূত্রকারঃ --


জন্মাদ্যস্য যতঃ৷৷1.1.2৷৷


জন্মাদ্যধিকরণম্৷৷1.1.2৷৷


জন্ম উত্পত্তিঃ আদিঃ অস্য -- ইতি তদ্গুণসংবিজ্ঞানো বহুব্রীহিঃ৷ জন্মস্থিতিভঙ্গং সমাসার্থঃ৷ জন্মনশ্চাদিত্বং শ্রুতিনির্দেশাপেক্ষং বস্তুবৃত্তাপেক্ষং চ৷ শ্রুতিনির্দেশস্তাবত্ -- 'যতো বা ইমানি ভূতানি জাযন্তে' ইতি, অস্মিন্বাক্যে জন্মস্থিতিপ্রলযানাং ক্রমদর্শনাত্৷ বস্তুবৃত্তমপি -- জন্মনা লব্ধসত্তাকস্য ধর্মিণঃ স্থিতিপ্রলযসংভবাত্৷ অস্যেতি প্রত্যক্ষাদিসংনিধাপিতস্য ধর্মিণ ইদমা নির্দেশঃ৷ ষষ্ঠী জন্মাদিধর্মসংবন্ধার্থা৷ যত ইতি কারণনির্দেশঃ৷ অস্য জগতো নামরূপাভ্যাং ব্যাকৃতস্য অনেককর্তৃভোক্তৃসংযুক্তস্য প্রতিনিযতদেশকালনিমিত্তক্রিযাফলাশ্রযস্য মনসাপ্যচিন্ত্যরচনারূপস্য জন্মস্থিতিভঙ্গং যতঃ সর্বজ্ঞাত্সর্বশক্তেঃ কারণাদ্ভবতি, তদ্ব্রহ্মেতি বাক্যশেষঃ৷ অন্যেষামপি ভাববিকারাণাং ত্রিষ্বেবান্তর্ভাব ইতি জন্মস্থিতিনাশানামিহ গ্রহণম্৷ যাস্কপরিপঠিতানাং তু 'জাযতেস্তি' ইত্যাদীনাং গ্রহণে তেষাং জগতঃ স্থিতিকালে সংভাব্যমানত্বান্মূলকারণাদুত্পত্তিস্থিতিনাশা জগতো ন গৃহীতাঃ স্যুরিত্যাশঙ্ক্যেত; তন্মা শঙ্কি; ইতি যা উত্পত্তির্ব্রহ্মণঃ কারণাত্, তত্রৈব স্থিতিঃ প্রলযশ্চ, তে গৃহ্যন্তে৷ ন চ যথোক্তবিশেষণস্য জগতো যথোক্তবিশেষণমীশ্বরং মুক্ত্বা, অন্যতঃ প্রধানাদচেতনাত্ অণুভ্যো বা অভাবাদ্বা সংসারিণো বা উত্পত্ত্যাদি সংভাবযিতুং শক্যম্৷ ন চ স্বভাবতঃ, বিশিষ্টদেশকালনিমিত্তানামিহোপাদানাত্৷ এতদেবানুমানং সংসারিব্যতিরিক্তেশ্বরাস্তিত্বাদিসাধনং মন্যন্তে ঈশ্বরকারণবাদিনঃ৷৷


নন্বিহাপি তদেবোপন্যস্তং জন্মাদিসূত্রে; ন; বেদান্তবাক্যকুসুমগ্রথনার্থত্বাত্সূত্রাণাম্৷ বেদান্তবাক্যানি হি সূত্রৈরুদাহৃত্য বিচার্যন্তে৷ বাক্যার্থবিচারণাধ্যবসাননির্বৃত্তা হি ব্রহ্মাবগতিঃ, নানুমানাদিপ্রমাণান্তরনির্বৃত্তা৷ সত্সু তু বেদান্তবাক্যেষু জগতো জন্মাদিকারণবাদিষু, তদর্থগ্রহণদার্ঢ্যায অনুমানমপি বেদান্তবাক্যাবিরোধি প্রমাণং ভবত্, ন নিবার্যতে, শ্রুত্যৈব চ সহাযত্বেন তর্কস্যাপ্যভ্যুপেতত্বাত্৷ তথা হি -- 'শ্রোতব্যো মন্তব্যঃ' ইতি শ্রুতিঃ 'পণ্ডিতো মেধাবী গন্ধারানেবোপসংপদ্যেতৈবমেবেহাচার্যবান্পুরুষো বেদ' ইতি চ পুরুষবুদ্ধিসাহায্যমাত্মনো দর্শযতি৷ ন ধর্মজিজ্ঞসাযামিব শ্রুত্যাদয এব প্রমাণং ব্রহ্মজিজ্ঞাসাযাম্৷ কিংতু শ্রুত্যাদযোনুভবাদযশ্চ যথাসংভবমিহ প্রমাণম্, অনুভবাবসানত্বাদ্ভূতবস্তুবিষযত্বাচ্চ ব্রহ্মজ্ঞানস্য৷ কর্তব্যে হি বিষযে নানুভবাপেক্ষাস্তীতি শ্রুত্যাদীনামেব প্রামাণ্যং স্যাত্, পুরুষাধীনাত্মলাভত্বাচ্চ কর্তব্যস্য৷ কর্তুমকর্তুমন্যথা বা কর্তুং শক্যং লৌকিকং বৈদিকং চ কর্ম; যথা অশ্বেন গচ্ছতি, পদ্ভ্যাম্, অন্যথা বা, ন বা গচ্ছতীতি৷ তথা 'অতিরাত্রে ষোডশিনং গৃহ্ণাতি, নাতিরাত্রে ষোডশিনং গৃহ্ণাতি' 'উদিতে জুহোতি, অনুদিতে জুহোতি' ইতি৷

বিধিপ্রতিষেধাশ্চ অত্র অর্থবন্তঃ স্যুঃ, বিকল্পোত্সর্গাপবাদাশ্চ৷ ন তু বস্তু 'এবম্, নৈবম্' 'অস্তি, নাস্তি' ইতি বা বিকল্প্যতে৷ বিকল্পনাস্তু পুরুষবুদ্ধ্যপেক্ষাঃ৷ ন বস্তুযাথাত্ম্যজ্ঞানং পুরুষবুদ্ধ্যপেক্ষম্৷ কিং তর্হি বস্তুতন্ত্রমেব তত্৷ ন হি স্থাণাবেকস্মিন্ 'স্থাণুর্বা, পুরুষোন্যো বা' ইতি তত্ত্বজ্ঞানং ভবতি৷ তত্র 'পুরুষোন্যো বা' ইতি মিথ্যাজ্ঞানম্৷ 'স্থাণুরেব' ইতি তত্ত্বজ্ঞানম্, বস্তুতন্ত্রত্বাত্৷ এবং ভূতবস্তুবিষযাণাং প্রামাণ্যং বস্তুতন্ত্রম্৷ তত্রৈবং সতি ব্রহ্মজ্ঞানমপি বস্তুতন্ত্রমেব, ভূতবস্তুবিষযত্বাত্৷ ননু ভূতবস্তুবিষযত্বে ব্রহ্মণঃ প্রমাণান্তরবিষযত্বমেবেতি বেদান্তবাক্যবিচারণা অনর্থিকৈব প্রাপ্তা; ন; ইন্দ্রিযাবিষযত্বেন সংবন্ধাগ্রহণাত্৷ স্বভাবতো বিষযবিষযাণীন্দ্রিযাণি, ন ব্রহ্মবিষযাণি৷ সতি হীন্দ্রিযবিষযত্বে ব্রহ্মণঃ, ইদং ব্রহ্মণা সংবদ্ধং কার্যমিতি গৃহ্যেত৷ কার্যমাত্রমেব তু গৃহ্যমাণম্ -- কিং ব্রহ্মণা সংবদ্ধম্? কিমন্যেন কেনচিদ্বা সংবদ্ধম্? -- ইতি ন শক্যং নিশ্চেতুম্৷ তস্মাজ্জন্মাদিসূত্রং নানুমানোপন্যাসার্থম্, কিং তর্হি বেদান্তবাক্যপ্রদর্শনার্থম্৷ কিং পুনস্তদ্বেদান্তবাক্যং যত্ সূত্রেণেহ লিলক্ষযিষিতম্৷ 'ভৃগুর্বৈ বারুণিঃ৷ বরুণং পিতরমুপসসার৷ অধীহি ভগবো ব্রহ্মেতি' ইত্যুপক্রম্যাহ -- 'যতো বা ইমানি ভূতানি জাযন্তে৷ যেন জাতানি জীবন্তি৷ যত্প্রযন্ত্যভিসংবিশন্তি৷ তদ্বিজিজ্ঞাসস্ব৷ তদ্ব্রহ্মেতি৷' তস্য চ নির্ণযবাক্যম্ -- 'আনন্দাদ্ধ্যেব খল্বিমানি ভূতানি জাযন্তে৷ আনন্দেন জাতানি জীবন্তি৷ আনন্দং প্রযন্ত্যভিসংবিশন্তি' ইতি৷ অন্যান্যপ্যেবংজাতীযকানি বাক্যানি নিত্যশুদ্ধবুদ্ধমুক্তস্বভাবসর্বজ্ঞস্বরূপকারণবিষযাণি উদাহর্তব্যানি৷৷


জগত্কারণত্বপ্রদর্শনেন সর্বজ্ঞং ব্রহ্মেত্যুপক্ষিপ্তম্, তদেব দ্রঢযন্নাহ --

শাস্ত্রযোনিত্বাত্৷৷1.1.3৷৷

শাস্ত্রযোনিত্বাধিকরণম্৷৷1.1.3৷৷

মহত ঋগ্বেদাদেঃ শাস্ত্রস্য অনেকবিদ্যাস্থানোপবৃংহিতস্য প্রদীপবত্সর্বার্থাবদ্যোতিনঃ সর্বজ্ঞকল্পস্য যোনিঃ কারণং ব্রহ্ম৷ ন হীদৃশস্য শাস্ত্রস্য ঋগ্বেদাদিলক্ষণস্য সর্বজ্ঞগুণান্বিতস্য সর্বজ্ঞাদন্যতঃ সংভবোস্তি৷ যদ্যদ্বিস্তরার্থং শাস্ত্রং যস্মাত্পুরুষবিশেষাত্সংভবতি, যথা ব্যাকরণাদি পাণিন্যাদেঃ জ্ঞেযৈকদেশার্থমপি, স ততোপ্যধিকতরবিজ্ঞান ইতি প্রসিদ্ধং লোকে৷ কিমু বক্তব্যম্ -- অনেকশাখাভেদভিন্নস্য দেবতির্যঙ্মনুষ্যবর্ণাশ্রমাদিপ্রবিভাগহেতোঃ ঋগ্বেদাদ্যাখ্যস্য সর্বজ্ঞানাকরস্য অপ্রযত্নেনৈব লীলান্যাযেন পুরুষনিঃশ্বাসবত্ যস্মান্মহতো ভূতাত্ যোনেঃ সংভবঃ -- 'অস্য মহতো ভূতস্য নিঃশ্বসিতমেতত্ যদৃগ্বেদঃ' ইত্যাদিশ্রুতেঃ -- তস্য মহতো ভূতস্য নিরতিশযং সর্বজ্ঞত্বং সর্বশক্তিমত্ত্বং চেতি৷৷

অথবা যথোক্তমৃগ্বেদাদিশাস্ত্রং যোনিঃ কারণং প্রমাণমস্য ব্রহ্মণো যথাবত্স্বরূপাধিগমে৷ শাস্ত্রাদেব প্রমাণাত্ জগতো জন্মাদিকারণং ব্রহ্মাধিগম্যত ইত্যভিপ্রাযঃ৷ শাস্ত্রমুদাহৃতং পূর্বসূত্রে -- 'যতো বা ইমানি ভূতানি
জাযন্তে' ইত্যাদি৷ কিমর্থং তর্হীদং সূত্রম্, যাবতা পূর্বসূত্রেণৈব এবংজাতীযকং শাস্ত্রমুদাহরতা শাস্ত্রযোনিত্বং ব্রহ্মণো দর্শিতম্৷ উচ্যতে -- তত্র সূত্রাক্ষরেণ স্পষ্টং শাস্ত্রস্যানুপাদানাজ্জন্মাদিসূত্রেণ কেবলমনুমানমুপন্যস্তমিত্যাশঙ্ক্যেত; তামাশঙ্কাং নিবর্তযিতুমিদং সূত্রং প্রববৃতে -- 'শাস্ত্রযোনিত্বাত্' ইতি৷৷

কথং পুনর্ব্রহ্মণঃ শাস্ত্রপ্রমাণকত্বমুচ্যতে, যাবতা 'আম্নাযস্য ক্রিযার্থত্বাদানর্থক্যমতদর্থানাম্' ইতি ক্রিযাপরত্বং শাস্ত্রস্য প্রদর্শিতম্৷ অতো বেদান্তানামানর্থক্যম্, অক্রিযার্থত্বাত্, কর্তৃদেবতাদিপ্রকাশনার্থত্বেন বা ক্রিযাবিধিশেষত্বম্, উপাসনাদিক্রিযান্তরবিধানার্থত্বং বা৷ ন হি পরিনিষ্ঠিতবস্তুস্বরূপপ্রতিপাদনং সংভবতি; প্রত্যক্ষাদিবিষযত্বাত্পরিনিষ্ঠিতবস্তুনঃ, তত্প্রতিপাদনে চ হেযোপাদেযরহিতে পুরুষার্থাভাবাত্৷ অত এব
'সোরোদীত্' ইত্যেবমাদীনামানর্থক্যং মা ভূদিতি 'বিধিনা ত্বেকবাক্যত্বাত্স্তুত্যর্থেন বিধীনাং স্যুঃ' ইতি স্তাবকত্বেনার্থবত্ত্বমুক্তম্৷ মন্ত্রাণাং চ 'ইষে ত্বা' ইত্যাদীনাং ক্রিযাতত্সাধনাভিধাযকত্বেন কর্মসমবাযিত্বমুক্তম্৷ অতো ন ক্বচিদপি বেদবাক্যানাং বিধিসংস্পর্শমন্তরেণার্থবত্তা দৃষ্টা উপপন্না বা৷ ন চ পরিনিষ্ঠিতে বস্তুস্বরূপে বিধিঃ সংভবতি, ক্রিযাবিষযত্বাদ্বিধেঃ তস্মাত্কর্মাপেক্ষিতকর্তৃদেবতাদিস্বরূপপ্রকাশনেন ক্রিযাবিধিশেষত্বং বেদান্তানাম্৷ অথ প্রকরণান্তরভযান্নৈতদভ্যুপগম্যতে, তথাপি স্ববাক্যগতোপাসনাদিকর্মপরত্বম্৷ তস্মান্ন ব্রহ্মণঃ শাস্ত্রযোনিত্বমিতি প্রাপ্তে, উচ্যতে --
তত্তু সমন্বযাত্৷৷1.1.4৷৷

সমন্বযাধিকরণম্৷৷1.1.4৷৷

তু-শব্দঃ পূর্বপক্ষব্যাবৃত্ত্যর্থঃ৷ তদ্ব্রহ্ম সর্বজ্ঞং সর্বশক্তি জগদুত্পত্তিস্থিতিলযকারণং বেদান্তশাস্ত্রাদবগম্যতে৷ কথম্? সমন্বযাত্৷ সর্বেষু হি বেদান্তেষু বাক্যানি তাত্পর্যেণৈতস্যার্থস্য প্রতিপাদকত্বেন সমনুগতানি৷ 'সদেব সোম্যেদমগ্র আসীত্' একমেবাদ্বিতীযম্' 'আত্মা বা ইদমেক এবাগ্র আসীত্ ' 'তদেতদ্ব্রহ্মাপূর্বমনপরমনন্তরমবাহ্যম্' 'অযমাত্মা ব্রহ্ম সর্বানুভূঃ' 'ব্রহ্মৈবেদমমৃতং পুরস্তাত্' ইত্যাদীনি৷ ন চ তদ্গতানাং পদানাং ব্রহ্মস্বরূপবিষযে নিশ্চিতে সমন্বযেবগম্যমানে অর্থান্তরকল্পনা যুক্তা, শ্রুতহান্যশ্রুতকল্পনাপ্রসঙ্গাত্৷ ন চ তেষাং কর্তৃদেবতাদিস্বরূপপ্রতিপাদনপরতা অবসীযতে, 'তত্কেন কং পশ্যেত্' ইত্যাদিক্রিযাকারকফলনিরাকরণশ্রুতেঃ৷ ন চ পরিনিষ্ঠিতবস্তুস্বরূপত্বেপি প্রত্যক্ষাদিবিষযত্বং ব্রহ্মণঃ, 'তত্ত্বমসি' ইতি ব্রহ্মাত্মভাবস্য শাস্ত্রমন্তরেণানবগম্যমানত্বাত্৷ যত্তু হেযোপাদেযরহিতত্বাদুপদেশানর্থক্যমিতি, নৈষ দোষঃ; হেযোপাদেযশূন্যব্রহ্মাত্মতাবগমাদেব সর্বক্লেশপ্রহাণাত্পুরুষার্থসিদ্ধেঃ৷ দেবতাদিপ্রতিপাদনপরস্য তু স্ববাক্যগতোপাসনার্থত্বেপি ন কশ্চিদ্বিরোধঃ৷ ন তু তথা ব্রহ্মণ উপাসনাবিধিশেষত্বং সংভবতি, একত্বে হেযোপাদেযশূন্যতযা ক্রিযাকারকাদিদ্বৈতবিজ্ঞানোপমর্দোপপত্তেঃ৷ ন হি ব্রহ্মৈকত্ববিজ্ঞানেনোন্মথিতস্য দ্বৈতবিজ্ঞানস্য পুনঃ সংভবোস্তি যেনোপাসনাবিধিশেষত্বং ব্রহ্মণঃ প্রতিপাদ্যেত৷ যদ্যপ্যন্যত্র বেদবাক্যানাং বিধিসংস্পর্শমন্তরেণ প্রমাণত্বং ন দৃষ্টম্, তথাপ্যাত্মবিজ্ঞানস্য ফলপর্যন্তত্বান্ন তদ্বিষযস্য শাস্ত্রস্য প্রামাণ্যং শক্যং প্রত্যাখ্যাতুম্৷ ন চানুমানগম্যং শাস্ত্রপ্রামাণ্যম্, যেনান্যত্র দৃষ্টং নিদর্শনমপেক্ষ্যেত৷ তস্মাত্সিদ্ধং ব্রহ্মণঃ শাস্ত্রপ্রমাণকত্বম্৷৷

অত্রাপরে প্রত্যবতিষ্ঠন্তে -- যদ্যপি শাস্ত্রপ্রমাণকং ব্রহ্ম, তথাপি প্রতিপত্তিবিধিবিষযতযৈব শাস্ত্রেণ ব্রহ্ম সমর্প্যতে; যথা যূপাহবনীযাদীন্যলৌকিকান্যপি বিধিশেষতযা শাস্ত্রেণ সমর্প্যন্তে, তদ্বত্৷ কুত এতত্? প্রবৃত্তিনিবৃত্তিপ্রযোজনপরত্বাচ্ছাস্ত্রস্য৷ তথা হি শাস্ত্রতাত্পর্যবিদামনুক্রমণম্ -- 'দৃষ্টো হি তস্যার্থঃ কর্মাববোধনং নাম' ইতি; 'চোদনেতি ক্রিযাযাঃ প্রবর্তকং বচনম্' 'তস্য জ্ঞানমুপদেশঃ' 'তদ্ভূতানাং ক্রিযার্থেন সমাম্নাযঃ' 'আম্নাযস্য ক্রিযার্থত্বাদানর্থক্যমতদর্থানাম্' ইতি চ৷ অতঃ পুরুষং ক্বচিদ্বিষযবিশেষে প্রবর্তযত্কুতশ্চিদ্বিষযবিশেষান্নিবর্তযচ্চার্থবচ্ছাস্ত্রম্৷ তচ্ছেষতযা চান্যদুপযুক্তম্৷ তত্সামান্যাদ্বেদান্তানামপি তথৈবার্থবত্ত্বং স্যাত্৷ সতি চ বিধিপরত্বে, যথা স্বর্গাদিকামস্যাগ্নিহোত্রাদিসাধনং বিধীযতে, এবমমৃতত্বকামস্য ব্রহ্মজ্ঞানং বিধীযত ইতি যুক্তম্৷ নন্বিহ জিজ্ঞাস্যবৈলক্ষণ্যমুক্তম্ -- কর্মকাণ্ডে ভব্যো ধর্মো জিজ্ঞাস্যঃ, ইহ তু ভূতং নিত্যনির্বৃত্তং ব্রহ্ম জিজ্ঞাস্যমিতি; তত্র ধর্মজ্ঞানফলাদনুষ্ঠানসাপেক্ষাদ্বিলক্ষণং ব্রহ্মজ্ঞানফলং ভবিতুমর্হতি৷ নার্হত্যেবং ভবিতুম্, কার্যবিধিপ্রযুক্তস্যৈব ব্রহ্মণঃ প্রতিপাদ্যমানত্বাত্৷ 'আত্মা বা অরে দ্রষ্টব্যঃ' 'য আত্মাপহতপাপ্মা||.সোন্বেষ্টব্যঃ স বিজিজ্ঞাসিতব্যঃ' 'আত্মেত্যেবোপাসীত' 'আত্মানমেব লোকমুপাসীত ' 'ব্রহ্ম বেদ ব্রহ্মৈব ভবতি' ইত্যাদিষু বিধানেষু সত্সু, 'কোসাবাত্মা?' 'কিং তদ্ব্রহ্ম?' ইত্যাকাঙ্ক্ষাযাং তত্স্বরূপসমর্পণেন সর্বে বেদান্তা উপযুক্তাঃ -- নিত্যঃ সর্বজ্ঞঃ সর্বগতো নিত্যতৃপ্তো নিত্যশুদ্ধবুদ্ধমুক্তস্বভাবো বিজ্ঞানমানন্দং ব্রহ্ম ইত্যেবমাদযঃ৷ তদুপাসনাচ্চ শাস্ত্রদৃষ্টোদৃষ্টো মোক্ষঃ ফলং ভবিষ্যতি৷ কর্তব্যবিধ্যননুপ্রবেশে তু বস্তুমাত্রকথনে হানোপাদানাসংভবাত্ 'সপ্তদ্বীপা বসুমতী' 'রাজাসৌ গচ্ছতি' ইত্যাদিবাক্যবদ্বেদান্তবাক্যানামানর্থক্যমেব স্যাত্৷ ননু বস্তুমাত্রকথনেপি 'রজ্জুরিযম্, নাযং সর্পঃ' ইত্যাদৌ ভ্রান্তিজনিতভীতিনিবর্তনেনার্থবত্ত্বং দৃষ্টম্; তথেহাপ্যসংসার্যাত্মবস্তুকথনেন সংসারিত্বভ্রান্তিনিবর্তনেনার্থবত্ত্বং স্যাত্৷ স্যাদেতদেবম্, যদি রজ্জুস্বরূপশ্রবণমাত্রেণেব সর্পভ্রান্তিঃ, সংসারিত্বভ্রান্তির্ব্রহ্মস্বরূপশ্রবণমাত্রেণ নিবর্তেত; ন তু নিবর্ততে; শ্রুতব্রহ্মণোপি যথাপূর্বং সুখদুঃখাদিসংসারিধর্মদর্শনাত্, 'শ্রোতব্যো মন্তব্যো নিদিধ্যাসিতব্যঃ' ইতি চ শ্রবণোত্তরকালযোর্মনননিদিধ্যাসনযোর্বিধিদর্শনাত্৷ তস্মাত্প্রতিপত্তিবিধিবিষযতযৈব শাস্ত্রপ্রমাণকং ব্রহ্মাভ্যুপগন্তব্যমিতি৷৷

অত্রাভিধীযতে -- ন; কর্মব্রহ্মবিদ্যাফলযোর্বৈলক্ষণ্যাত্৷ শারীরং বাচিকং মানসং চ কর্ম শ্রুতিস্মৃতিসিদ্ধং ধর্মাখ্যম্, যদ্বিষযা জিজ্ঞাসা 'অথাতো ধর্মজিজ্ঞাসা' ইতি সূত্রিতা৷ অধর্মোপি হিংসাদিঃ
প্রতিষেধচোদনালক্ষণত্বাজ্জিজ্ঞাস্যঃ পরিহারায৷ তযোশ্চোদনালক্ষণযোরর্থানর্থযোর্ধর্মাধর্মযোঃ ফলে প্রত্যক্ষে সুখদুঃখে শরীরবাঙ্মনোভিরেবোপভুজ্যমানে বিষযেন্দ্রিযসংযোগজন্যে ব্রহ্মাদিষু স্থাবরান্তেষু প্রসিদ্ধে৷ মনুষ্যত্বাদারভ্য ব্রহ্মান্তেষু দেহবত্সু সুখতারতম্যমনুশ্রূযতে৷ ততশ্চ তদ্ধেতোর্ধর্মস্যাপি তারতম্যং গম্যতে৷ ধর্মতারতম্যাদধিকারিতারতম্যম্৷ প্রসিদ্ধং চার্থিত্বসামর্থ্যবিদ্বত্তাদিকৃতমধিকারিতারতম্যম্৷ তথা চ যাগাদ্যনুষ্ঠাযিনামেব বিদ্যাসমাধিবিশেষাদুত্তরেণ পথা গমনম্, কেবলৈরিষ্টাপূর্তদত্তসাধনৈর্ধূমাদিক্রমেণ দক্ষিণেন পথা গমনম্, তত্রাপি সুখতারতম্যম্, তত্সাধনতারম্যং চ শাস্ত্রাত্ 'যাবত্সংপাতমুষিত্বা' ইত্যস্মাদ্গম্যতে৷ তথা মনুষ্যাদিষু স্থাবরান্তেষু সুখলবশ্চোদনালক্ষণধর্মসাধ্য এবেতি গম্যতে তারতম্যেন বর্তমানঃ৷ তথোর্ধ্বগতেষ্বধোগতেষু চ দেহবত্সু দুঃখতারতম্যদর্শনাত্তদ্ধেতোরধর্মস্য প্রতিষেধচোদনালক্ষণস্য তদনুষ্ঠাযিনাং চ তারতম্যং গম্যতে৷ এবমবিদ্যাদিদোষবতাং ধর্মাধর্মতারতম্যনিমিত্তং শরীরোপাদানপূর্বকং সুখদুঃখতারতম্যমনিত্যং সংসাররূপং শ্রুতিস্মৃতিন্যাযপ্রসিদ্ধম্৷ তথা চ শ্রুতিঃ 'ন হ বৈ সশরীরস্য সতঃ প্রিযাপ্রিযযোরপহতিরস্তি' ইতি যথাবর্ণিতং সংসাররূপমনুবদতি৷ 'অশরীরং বাব সন্তং ন প্রিযাপ্রিযে স্পৃশতঃ' ইতি প্রিযাপ্রিযস্পর্শনপ্রতিষেধাচ্চোদনালক্ষণধর্মকার্যত্বং মোক্ষাখ্যস্যাশরীরত্বস্য প্রতিষিধ্যত ইতি গম্যতে৷ ধর্মকার্যত্বে হি প্রিযাপ্রিযস্পর্শনপ্রতিষেধো নোপপদ্যেত৷ অশরীরত্বমেব ধর্মকার্যমিতি চেত্, ন; তস্য স্বাভাবিকত্বাত্ -- 'অশরীর্রীরেষু অনবস্থেষ্ববস্থিতম্৷ মহান্তং বিভুমাত্মানং মত্বা ধীরো ন শোচতি' 'অপ্রাণো হ্যমনাঃ শুভ্রঃ' 'অসঙ্গো হ্যযং পুরুষঃ' ইত্যাদিশ্রুতিভ্যঃ৷ অত এবানুষ্ঠেযকর্মফলবিলক্ষণং মোক্ষাখ্যমশরীরত্বং নিত্যমিতি সিদ্ধম্৷ তত্র কিংচিত্পরিণামিনিত্যং স্যাত্, যস্মিন্বিক্রিযমাণেপি তদেবেদমিতি বুদ্ধির্ন বিহন্যতে; যথা পৃথিব্যাদি জগন্নিত্যত্ববাদিনাম্, যথা বা সাংখ্যানাং গুণাঃ৷ ইদং তু পারমার্থিকং কূটস্থনিত্যং ব্যোমবত্সর্বব্যাপি সর্ববিক্রিযারহিতং নিত্যতৃপ্তং নিরবযবং স্বযংজ্যোতিঃস্বভাবম্, যত্র ধর্মাধর্মৌ সহ কার্যেণ কালত্রযং চ নোপাবর্তেতে; তদেতদশরীরত্বং মোক্ষাখ্যম্ -- 'অন্যত্র ধর্মাদন্যত্রাধর্মাদন্যত্রাস্মাত্কৃতাকৃতাত্৷ অন্যত্র ভূতাচ্চ ভব্যাচ্চ' ইত্যাদিশ্রুতিভ্যঃ৷ অতস্তদ্ব্রহ্ম, যস্যেযং জিজ্ঞাসা প্রস্তুতা৷ তদ্যদি কর্তব্যশেষত্বেনোপদিশ্যেত, তেন চ কর্তব্যেন সাধ্যশ্চেন্মোক্ষোভ্যুপগম্যেত, অনিত্য এব স্যাত্৷ তত্রৈবং সতি যথোক্তকর্মফলেষ্বেব তারতম্যাবস্থিতেষ্বনিত্যেষু কশ্চিদতিশযো মোক্ষ ইতি প্রসজ্যেত৷ নিত্যশ্চ মোক্ষঃ সর্বৈর্মোক্ষবাদিভিরভ্যুপগম্যতে৷ অতো ন কর্তব্যশেষত্বেন ব্রহ্মোপদেশো যুক্তঃ৷ অপি চ 'ব্রহ্ম বেদ ব্রহ্মৈব ভবতি' 'ক্ষীযন্তে চাস্য কর্মাণি তস্মিন্দৃষ্টে পরাবরে' 'আনন্দং ব্রহ্মণো বিদ্বান্ন বিভেতি কুতশ্চন' 'অভযং বৈ জনক প্রাপ্তোসি' 'তদাত্মানমেবাবেদহং ব্রহ্মাস্মীতি, তস্মাত্তত্সর্বমভবত্' 'তত্র কো মোহঃ কঃ শোক একত্বমনুপশ্যতঃ' ইত্যেবমাদ্যাঃ শ্রুতযো ব্রহ্মবিদ্যানন্তরমেব মোক্ষং দর্শযন্ত্যো মধ্যে কার্যান্তরং বারযন্তি৷ তথা 'তদ্ধৈতত্পশ্যন্নৃষির্বামদেবঃ প্রতিপেদেহং মনুরভবং সূর্যশ্চ' ইতি ব্রহ্মদর্শনসর্বাত্মভাবযোর্মধ্যে কর্তব্যান্তরবারণাযোদাহার্যম্ -- যথা 'তিষ্ঠন্গাযতি' ইতি তিষ্ঠতিগাযত্যোর্মধ্যে তত্কর্তৃকং কার্যান্তরং নাস্তীতি গম্যতে৷ 'ত্বং হি নঃ পিতা যোস্মাকমবিদ্যাযাঃ পরং পারং তারযসি ' 'শ্রুতং হ্যেব মে ভগবদ্দৃশেভ্যস্তরতি শোকমাত্মবিদিতি; সোহং ভগবঃ শোচামি, তং মা ভগবাঞ্ছোকস্য পারং তারযতু' 'তস্মৈ মৃদিতকষাযায তমসঃ পারং দর্শযতি ভগবান্সনাত্কুমারঃ' ইতি চৈবমাদ্যাঃ শ্রুতযো মোক্ষপ্রতিবন্ধনিবৃত্তিমাত্রমেবাত্মজ্ঞানস্য ফলং দর্শযন্তি৷ তথা চ আচার্যপ্রণীতং ন্যাযোপবৃংহিতং সূত্রম্ -- 'দুঃখজন্মপ্রবৃত্তিদোষমিথ্যাজ্ঞানানামুত্তরোত্তরাপাযে তদনন্তরাপাযাদপবর্গঃ' ইতি৷ মিথ্যাজ্ঞানাপাযশ্চ ব্রহ্মাত্মৈকত্ববিজ্ঞানাদ্ভবতি৷ ন চেদং ব্রহ্মাত্মৈকত্ববিজ্ঞানং সংপদ্রূপম্ -- যথা 'অনন্তং বৈ মনোনন্তা বিশ্বেদেবা অনন্তমেব স তেন লোকং জযতি' ইতি৷ ন চাধ্যাসরূপম্ -- যথা 'মনো ব্রহ্মেত্যুপাসীত' 'আদিত্যো ব্রহ্মেত্যাদেশঃ' ইতি চ মনআদিত্যাদিষু ব্রহ্মদৃষ্ট্যধ্যাসঃ৷ নাপি বিশিষ্টক্রিযাযোগনিমিত্তম্ 'বাযুর্বাব সংবর্গঃ' 'প্রাণো বাব সংবর্গঃ' ইতিবত্৷ নাপ্যাজ্যাবেক্ষণাদিকর্মবত্কর্মাঙ্গসংস্কাররূপম্৷ সংপদাদিরূপে হি ব্রহ্মাত্মৈকত্ববিজ্ঞানেভ্যুপগম্যমানে, 'তত্ত্বমসি' 'অহং ব্রহ্মাস্মি' 'অযমাত্মা ব্রহ্ম' ইত্যেবমাদীনাং বাক্যানাং ব্রহ্মাত্মৈকত্ববস্তুপ্রতিপাদনপরঃ পদসমন্বযঃ পীড্যেত৷ 'ভিদ্যতে হৃদযগ্রন্থিশ্ছিদ্যন্তে সর্বসংশযাঃ' ইতি চৈবমাদীন্যবিদ্যানিবৃত্তিফলশ্রবণান্যুপরুধ্যেরন্৷ 'ব্রহ্ম বেদ ব্রহ্মৈব ভবতি' ইতি চৈবমাদীনি তদ্ভাবাপত্তিবচনানি সংপদাদিরূপত্বে ন সামঞ্জস্যেনোপপদ্যেরন্৷ তস্মান্ন সংপদাদিরূপং ব্রহ্মাত্মৈকত্ববিজ্ঞানম্৷ অতো ন পুরুষব্যাপারতন্ত্রা ব্রহ্মবিদ্যা৷ কিং তর্হি, প্রত্যক্ষাদিপ্রমাণবিষযবস্তুজ্ঞানবদ্বস্তুতন্ত্রৈব৷ এবংভূতস্য ব্রহ্মণস্তজ্জ্ঞানস্য চ ন কযাচিদ্যুক্ত্যা শক্যঃ কার্যানুপ্রবেশঃ কল্পযিতুম্৷ ন চ বিদিক্রিযাকর্মত্বেন কার্যানুপ্রবেশো ব্রহ্মণঃ -- 'অন্যদেব তদ্বিদিতাদথো অবিদিতাদধি' ইতি বিদিক্রিযাকর্মত্বপ্রতিষেধাত্, 'যেনেদং সর্বং
বিজানাতি তং কেন বিজানীযাত্' ইতি চ৷ তথোপাস্তিক্রিযাকর্মত্বপ্রতিষেধোপি ভবতি -- 'যদ্বাচানভ্যুদিতং যেন বাগভ্যুদ্যতে' ইত্যবিষযত্বং ব্রহ্মণ উপন্যস্য, 'তদেব ব্রহ্ম ত্বং বিদ্ধি, নেদং যদিদমুপাসতে' ইতি৷ অবিষযত্বে ব্রহ্মণঃ শাস্ত্রযোনিত্বানুপপত্তিরিতি চেত্, ন; অবিদ্যাকল্পিতভেদনিবৃত্তিপরত্বাচ্ছাস্ত্রস্য৷ ন হি শাস্ত্রমিদংতযা বিষযভূতং ব্রহ্ম প্রতিপিপাদযিষতি৷ কিং তর্হি, প্রত্যগাত্মত্বেনাবিষযতযা প্রতিপাদযত্ অবিদ্যাকল্পিতং বেদ্যবেদিতৃবেদনাদিভেদমপনযতি৷ তথা চ শাস্ত্রম্ -- 'যস্যামতং তস্য মতং মতং যস্য ন বেদ সঃ৷ অবিজ্ঞাতং বিজানতাং বিজ্ঞাতমবিজানতাম্' 'ন দৃষ্টের্দ্রষ্টারং পশ্যের্ন শ্রুতেঃ শ্রোতারং শ্রৃণুযা ন মতের্মন্তারং মন্বীথা ন বিজ্ঞাতের্বিজ্ঞাতারং বিজানীযাঃ' ইতি চৈবমাদি৷ অতোবিদ্যাকল্পিতসংসারিত্বনিবর্তনেন নিত্যমুক্তাত্মস্বরূপসমর্পণান্ন মোক্ষস্যানিত্যত্বদোষঃ৷ যস্য তূত্পাদ্যো মোক্ষঃ, তস্য মানসং বাচিকং কাযিকং বা কার্যমপেক্ষত ইতি যুক্তম্৷ তথা বিকার্যত্বে চ৷ তযোঃ পক্ষযোর্মোক্ষস্য ধ্রুবমনিত্যত্বম্৷ ন হি দধ্যাদি বিকার্যম্ উত্পাদ্যং বা ঘটাদি নিত্যং দৃষ্টং লোকে৷ ন চ আপ্যত্বেনাপি কার্যাপেক্ষা, স্বাত্মস্বরূপত্বে সত্যনাপ্যত্বাত্; স্বরূপব্যতিরিক্তত্বেপি ব্রহ্মণো নাপ্যত্বম্,0 0সর্বগতত্বেন0 0নিত্যাপ্তস্বরূপত্বাত্সর্বেণ ব্রহ্মণ আকাশস্যেব৷ নাপি সংস্কার্যো মোক্ষঃ, যেন ব্যাপারমপেক্ষেত৷ সংস্কারো হি নাম সংস্কার্যস্য গুণাধানেন বা স্যাত্, দোষাপনযনেন বা৷ ন তাবদ্গুণাধানেন সংভবতি, অনাধেযাতিশযব্রহ্মস্বরূপত্বান্মোক্ষস্য৷ নাপি দোষাপনযনেন, নিত্যশুদ্ধব্রহ্মস্বরূপত্বান্মোক্ষস্য৷ স্বাত্মধর্ম এব সন্ তিরোভূতো মোক্ষঃ ক্রিযযাত্মনি সংস্ক্রিযমাণেভিব্যজ্যতে -- যথা আদর্শে নিঘর্ষণক্রিযযা সংস্ক্রিযমাণে ভাস্বরত্বং ধর্ম ইতি চেত্, ন; ক্রিযাশ্রযত্বানুপপত্তেরাত্মনঃ৷ যদাশ্রযা ক্রিযা, তমবিকুর্বতী নৈবাত্মানং লভতে৷ যদ্যাত্মা স্বাশ্রযক্রিযযা বিক্রিযেত, অনিত্যত্বমাত্মনঃ প্রসজ্যেত৷ 'অবিকার্যোযমুচ্যতে' ইতি চৈবমাদীনি বাক্যানি বাধ্যেরন্৷ তচ্চানিষ্টম্৷ তস্মান্ন স্বাশ্রযা ক্রিযা আত্মনঃ সংভবতি৷ অন্যাশ্রযাযাস্তু ক্রিযাযা অবিষযত্বান্ন তযাত্মা সংস্ক্রিযতে৷ ননু দেহাশ্রযযা স্নানাচমনযজ্ঞোপবীতধারণাদিকযা ক্রিযযা দেহী সংস্ক্রিযমাণো দৃষ্টঃ, ন; দেহাদিসংহতস্যৈবাবিদ্যাগৃহীতস্যাত্মনঃ সংস্ক্রিযমাণত্বাত্৷ প্রত্যক্ষং হি স্নানাচমনাদের্দেহসমবাযিত্বম্৷ তযা দেহাশ্রযযা তত্সংহত এব কশ্চিদবিদ্যযাত্মত্বেন পরিগৃহীতঃ সংস্ক্রিযত ইতি যুক্তম্৷ যথা দেহাশ্রযচিকিত্সানিমিত্তেন ধাতুসাম্যেন তত্সংহতস্য তদভিমানিন আরোগ্যফলম্, 'অহমরোগঃ' ইতি যত্র বুদ্ধিরুত্পদ্যতে -- এবং স্নানাচমনযজ্ঞোপবীতধারণাদিকযা 'অহং শুদ্ধঃ সংস্কৃতঃ' ইতি যত্র বুদ্ধিরুত্পদ্যতে, স সংস্ক্রিযতে৷ স চ দেহেন সংহত এব৷ তেনৈব অহংকর্ত্রা অহংপ্রত্যযবিষযেণ প্রত্যযিনা সর্বাঃ ক্রিযা নির্বর্ত্যন্তে৷ তত্ফলং চ স এবাশ্নাতি, 'তযোরন্যঃ পিপ্পলং স্বাদ্বত্তি অনশ্নন্নন্যোভিচাকশীতি' ইতি মন্ত্রবর্ণাত্ -- 'আত্মেন্দ্রিযমনোযুক্তং ভোক্তেত্যাহুর্মনীষিণঃ' ইতি চ৷ তথা 'একো দেবঃ সর্বভূতেষু গূঢঃ সর্বব্যাপী সর্বভূতান্তরাত্মা৷ কর্মাধ্যক্ষঃ সর্বভূতাধিবাসঃ সাক্ষী চেতা কেবলো নির্গুণশ্চ' ইতি, স পর্যাগাচ্ছুক্রমকাযমব্রণমস্নাবিরং শুদ্ধমপাপবিদ্ধম্' ইতি, চ -- এতৌ মন্ত্রাবনাধেযাতিশযতাং নিত্যশুদ্ধতাং চ ব্রহ্মণো দর্শযতঃ৷ ব্রহ্মভাবশ্চ মোক্ষঃ৷ তস্মান্ন সংস্কার্যোপি মোক্ষঃ৷ অতোন্যন্মোক্ষং প্রতি ক্রিযানুপ্রবেশদ্বারং ন শক্যং কেনচিদ্দর্শযিতুম্৷ তস্মাজ্জ্ঞানমেকং মুক্ত্বা ক্রিযাযা গন্ধমাত্রস্যাপ্যনুপ্রবেশ ইহ নোপপদ্যতে৷ ননু জ্ঞানং নাম মানসী ক্রিযা, ন; বৈলক্ষণ্যাত্৷ ক্রিযা হি নাম সা, যত্র বস্তুস্বরূপনিরপেক্ষৈব চোদ্যতে, পুরুষচিত্তব্যাপারাধীনা চ, যথা -- 'যস্যৈ দেবতাযৈ হবির্গৃহীতং স্যাত্তাং মনসা ধ্যাযেদ্বষট্ করিষ্যন্' ইতি, 'সংধ্যাং মনসা ধ্যাযেত্' ইতি চৈবমাদিষু৷ ধ্যানং চিন্তনং যদ্যপি মানসম্, তথাপি পুরুষেণ কর্তুমকর্তুমন্যথা বা কর্তুং শক্যম্, পুরুষতন্ত্রত্বাত্৷ জ্ঞানং তু প্রমাণজন্যম্৷ প্রমাণং চ যথাভূতবস্তুবিষযম্৷ অতো জ্ঞানং কর্তুমকর্তুমন্যথা বা কর্তুম্ ন শক্যম্৷ কেবলং বস্তুতন্ত্রমেব তত্; ন চোদনাতন্ত্রম্, নাপি পুরুষতন্ত্রম্; তস্মান্মানসত্বেপি জ্ঞানস্য মহদ্বৈলক্ষণ্যম্৷ যথা চ 'পুরুষো বাব গৌতমাগ্নিঃ ' 'যোষা বাব গৌতমাগ্নিঃ' ইত্যত্র যোষিত্পুরুষযোরগ্নিবুদ্ধির্মানসী ভবতি; কেবলচোদনাজন্যত্বাত্তু ক্রিযৈব সা পুরুষতন্ত্রা চ; যা তু প্রসিদ্ধেগ্নাবগ্নিবুদ্ধিঃ, ন সা চোদনাতন্ত্রা; নাপি পুরুষতন্ত্রা; কিং তর্হি, প্রত্যক্ষবিষযবস্তুতন্ত্রৈবেতি জ্ঞানমেবৈতত্; ন ক্রিযা -- এবং সর্বপ্রমাণবিষযবস্তুষু বেদিতব্যম্৷ তত্রৈবং সতি যথাভূতব্রহ্মাত্মবিষযমপি জ্ঞানং ন চোদনাতন্ত্রম্৷ তদ্বিষযে লিঙাদযঃ শ্রূযমাণা অপি অনিযোজ্যবিষযত্বাত্কুণ্ঠীভবন্তি উপলাদিষু প্রযুক্তক্ষুরতৈক্ষ্ণ্যাদিবত্, অহেযানুপাদেযবস্তুবিষযত্বাত্৷ কিমর্থানি তর্হি 'আত্মা বা অরে দ্রষ্টব্যঃ শ্রোতব্যঃ' ইত্যাদীনি বিধিচ্ছাযানি বচনানি? -- স্বাভাবিকপ্রবৃত্তিবিষযবিমুখীকরণার্থানীতি ব্রূমঃ৷ যো হি বহির্মুখঃ প্রবর্ততে পুরুষঃ 'ইষ্টং মে ভূযাদনিষ্টং মা ভূত্' ইতি, ন চ তত্রাত্যন্তিকং পুরুষার্থং লভতে, তমাত্যন্তিকপুরুষার্থবাঞ্ছিনং
স্বাভাবিকাত্কার্যকরণসংঘাতপ্রবৃত্তিগোচরাদ্বিমুখীকৃত্য প্রত্যগাত্মস্রোতস্তযা প্রবর্তযন্তি 'আত্মা বা অরে দ্রষ্টব্যঃ' ইত্যাদীনি; তস্যাত্মান্বেষণায প্রবৃত্তস্যাহেযমনুপাদেযং চাত্মতত্ত্বমুপদিশ্যতে -- 'ইদং সর্বং যদযমাত্মা' 'যত্র ত্বস্য সর্বমাত্মৈবাভূত্তত্কেন কং পশ্যেত্||.কেন কং বিজানীযাত্' 'বিজ্ঞাতারমরে কেন বিজানীযাত্' 'অযমাত্মা ব্রহ্ম' ইত্যাদিভিঃ৷ যদপ্যকর্তব্যপ্রধানমাত্মজ্ঞানং হানাযোপাদানায বা ন ভবতীতি, তত্তথৈবেত্যভ্যুপগম্যতে৷ অলংকারো হ্যযমস্মাকম্ -- যদ্ব্রহ্মাত্মাবগতৌ সত্যাং সর্বকর্তব্যতাহানিঃ কৃতকৃত্যতা চেতি৷ তথা চ শ্রুতিঃ -- 'আত্মানং চেদ্বিজানীযাদযমস্মীতি পূরুষঃ৷ কিমিচ্ছন্কস্য কামায শরীরমনুসংজ্বরেত্' ইতি, 'এতদ্বুদ্ধ্বা বুদ্ধিমান্স্যাত্কৃতকৃত্যশ্চ ভারত' ইতি চ স্মৃতিঃ৷ তস্মান্ন প্রতিপত্তিবিধিশেষতযা ব্রহ্মণঃ সমর্পণম্৷৷

যদপি কেচিদাহুঃ -- প্রবৃত্তিনিবৃত্তিবিধিতচ্ছেষব্যতিরেকেণ কেবলবস্তুবাদী বেদভাগো নাস্তীতি, তন্ন; ঔপনিষদস্য পুরুষস্যানন্যশেষত্বাত্ যোসাবুপনিষত্স্বেবাধিগতঃ পুরুষোসংসারী ব্রহ্মস্বরূপঃ উত্পাদ্যাদিচতুর্বিধদ্রব্যবিলক্ষণঃ স্বপ্রকরণস্থোনন্যশেষঃ, নাসৌ নাস্তীতি নাধিগম্যত ইতি বা শক্যং বদিতুম্; 'স এষ নেতি নেত্যাত্মা' ইত্যাত্মশব্দাত্ আত্মনশ্চ প্রত্যাখ্যাতুমশক্যত্বাত্, য এব নিরাকর্তা তস্যৈবাত্মত্বাত্৷ নন্বাত্মা অহংপ্রত্যযবিষযত্বাদুপনিষত্স্বেব বিজ্ঞাযত ইত্যনুপপন্নম্; ন, তত্সাক্ষিত্বেন প্রত্যুক্তত্বাত্৷ ন হ্যহংপ্রত্যযবিষযকর্তৃব্যতিরেকেণ তত্সাক্ষী সর্বভূতস্থঃ সম একঃ কূটস্থনিত্যঃ পুরুষো বিধিকাণ্ডে তর্কসমযে বা কেনচিদধিগতঃ সর্বস্যাত্মা৷ অতঃ স ন কেনচিত্প্রত্যাখ্যাতুং শক্যঃ, বিধিশেষত্বং বা নেতুম্ -- আত্মত্বাদেব চ সর্বেষাম্ -- ন হেযো নাপ্যুপাদেযঃ৷ সর্বং হি বিনশ্যদ্বিকারজাতং পুরুষান্তং বিনশ্যতি; পুরুষো হি বিনাশহেত্বভাবাদবিনাশী; বিক্রিযাহেত্বভাবাচ্চ কূটস্থনিত্যঃ; অত এব নিত্যশুদ্ধবুদ্ধমুক্তস্বভাবঃ; তস্মাত্ 'পুরুষান্ন পরং কিংচিত্সা কাষ্ঠা সা পরা গতিঃ' 'তং ত্বৌপনিষদং পুরুষং পৃচ্ছামি' ইতি চৌপনিষদত্ববিশেষণং পুরুষস্যোপনিষত্সু প্রাধান্যেন প্রকাশ্যমানত্বে উপপদ্যতে৷ অতো ভূতবস্তুপরো বেদভাগো নাস্তীতি বচনং সাহসমাত্রম্৷৷

যদপি শাস্ত্রতাত্পর্যবিদামনুক্রমণম্ -- 'দৃষ্টো হি তস্যার্থঃ কর্মাববোধনম্' ইত্যেবমাদি, তত্ ধর্মজিজ্ঞাসাবিষযত্বাদ্বিধিপ্রতিষেধশাস্ত্রাভিপ্রাযং দ্রষ্টব্যম্৷ অপি চ 'আম্নাযস্য ক্রিযার্থত্বাদানর্থক্যমতদর্থানাম্' ইত্যেতদেকান্তেনাভ্যুপগচ্ছতাং ভূতোপদেশানামানর্থক্যপ্রসঙ্গঃ৷ প্রবৃত্তিনিবৃত্তিব্যতিরেকেণ ভূতং চেদ্বস্তূপদিশতি ভব্যার্থত্বেন, কূটস্থনিত্যং ভূতং নোপদিশতীতি কো হেতুঃ৷ ন হি ভূতমুপদিশ্যমানং ক্রিযা ভবতি৷ অক্রিযাত্বেপি ভূতস্য ক্রিযাসাধনত্বাত্ক্রিযার্থ এব ভূতোপদেশ ইতি চেত্, নৈষ দোষঃ; ক্রিযার্থত্বেপি ক্রিযানির্বর্তনশক্তিমদ্বস্তূপদিষ্টমেব; ক্রিযার্থত্বং তু প্রযোজনং তস্য; ন চৈতাবতা বস্ত্বনুপদিষ্টং ভবতি৷ যদি নামোপদিষ্টং কিং তব তেন স্যাদিতি, উচ্যতে -- অনবগতাত্মবস্তূপদেশশ্চ তথৈব ভবিতুমর্হতি; তদবগত্যা মিথ্যাজ্ঞানস্য সংসারহেতোর্নিবৃত্তিঃ প্রযোজনং ক্রিযত ইত্যবিশিষ্টমর্থবত্ত্বং ক্রিযাসাধনবস্তূপদেশেন৷ অপি চ 'ব্রাহ্মণো ন হন্তব্যঃ' ইতি চৈবমাদ্যা নিবৃত্তিরুপদিশ্যতে৷ ন চ সা ক্রিযা৷ নাপি ক্রিযাসাধনম্৷ অক্রিযার্থানামুপদেশোনর্থকশ্চেত্, 'ব্রাহ্মণো ন হন্তব্যঃ' ইত্যাদিনিবৃত্ত্যুপদেশানামানর্থক্যং প্রাপ্তম্৷ তচ্চানিষ্টম্৷ ন চ স্বভাবপ্রাপ্তহন্ত্যর্থানুরাগেণ নঞঃ শক্যমপ্রাপ্তক্রিযার্থত্বং কল্পযিতুম্, হননক্রিযানিবৃত্ত্যৌদাসীন্যব্যতিরেকেণ৷ নঞশ্চৈষ স্বভাবঃ, যত্স্বসংবন্ধিনোভাবং বোধযতীতি৷ অভাববুদ্ধিশ্চৌদাসীন্যে কারণম্৷ সা চ দগ্ধেন্ধনাগ্নিবত্স্বযমেবোপশাম্যতি৷ তস্মাত্প্রসক্তক্রিযানিবৃত্ত্যৌদাসীন্যমেব 'ব্রাহ্মণো ন হন্তব্যঃ' ইত্যাদিষু প্রতিষেধার্থং মন্যামহে, অন্যত্র প্রজাপতিব্রতাদিভ্যঃ৷ তস্মাত্পুরুষার্থানুপযোগ্যুপাখ্যানাদিভূতার্থবাদবিষযমানর্থক্যাভিধানং দ্রষ্টব্যম্৷৷

যদপ্যুক্তম্ -- কর্তব্যবিধ্যনুপ্রবেশমন্তরেণ বস্তুমাত্রমুচ্যমানমনর্থকং স্যাত্ 'সপ্তদ্বীপা বসুমতী' ইত্যাদিবদিতি, তত্পরিহৃতম্; 'রজ্জুরিযম্, নাযং সর্পঃ' ইতি বস্তুমাত্রকথনেপি প্রযোজনস্য দৃষ্টত্বাত্ ৷ ননু শ্রুতব্রহ্মণোপি যথাপূর্বং সংসারিত্বদর্শনান্ন রজ্জুস্বরূপকথনবদর্থবত্ত্বমিত্যুক্তম্; অত্রোচ্যতে -- নাবগতব্রহ্মাত্মভাবস্য যথাপূর্বং সংসারিত্বং শক্যং দর্শযিতুম্, বেদপ্রমাণজনিতব্রহ্মাত্মভাববিরোধাত্৷ ন হি শরীরাদ্যাত্মাভিমানিনো দুঃখভযাদিমত্ত্বং দৃষ্টমিতি, তস্যৈব বেদপ্রমাণজনিতব্রহ্মাত্মাবগমে তদভিমাননিবৃত্তৌ তদেব
মিথ্যাজ্ঞাননিমিত্তং দুঃখভযাদিমত্ত্বং ভবতীতি শক্যং কল্পযিতুম্৷ ন হি ধনিনো গৃহস্থস্য ধনাভিমানিনো ধনাপহারনিমিত্তং দুঃখং দৃষ্টমিতি, তস্যৈব প্রব্রজিতস্য ধনাভিমানরহিতস্য তদেব ধনাপহারনিমিত্তং দুঃখং ভবতি৷ ন চ কুণ্ডলিনঃ কুণ্ডলিত্বাভিমাননিমিত্তং সুখং দৃষ্টমিতি তস্যৈব কুণ্ডলবিযুক্তস্য কুণ্ডলিত্বাভিমানরহিতস্য তদেব কুণ্ডলিত্বাভিমাননিমিত্তং সুখং ভবতি৷ তদুক্তং শ্রুত্যা -- 'অশরীরং বাব সন্তং ন প্রিযাপ্রিযে স্পৃশতঃ' ইতি৷ শরীরে পতিতেশরীরত্বং স্যাত্, ন জীবত ইতি চেত্, ন; সশরীরংত্বস্য মিথ্যাজ্ঞাননিমিত্তত্বাত্৷ ন হ্যাত্মনঃ শরীরাত্মাভিমানলক্ষণং মিথ্যাজ্ঞানং মুক্ত্বা অন্যতঃ সশরীরত্বং শক্যং কল্পযিতুম্৷ নিত্যমশরীরত্বমকর্মনিমিত্তত্বাদিত্যবোচাম৷ তত্কৃতধর্মাধর্মনিমিত্তং সশরীরত্বমিতি চেত্, ন; শরীরসংবন্ধস্যাসিদ্ধত্বাত্ ধর্মাধর্মযোরাত্মকৃতত্বাসিদ্ধেঃ, শরীরসংবন্ধস্য ধর্মাধর্মযোস্তত্কৃতত্বস্য চেতরেতরাশ্রযত্বপ্রসঙ্গাত্; অন্ধপরম্পরৈষা অনাদিত্বকল্পনা, ক্রিযাসমবাযাভাবাচ্চাত্মনঃ কর্তৃত্বানুপপত্তেঃ৷ সংনিধানমাত্রেণ রাজপ্রভৃতীনাং দৃষ্টং কর্তৃত্বমিতি চেত্, ন; ধনদানাদ্যুপার্জিতভৃত্যসংবন্ধিত্বাত্তেষাং কর্তৃত্বোপপত্তেঃ; ন ত্বাত্মনো ধনদানাদিবচ্ছরীরাদিভিঃ স্বস্বামিভাবসংবন্ধনিমিত্তং কিংচিচ্ছক্যং কল্পযিতুম্৷ মিথ্যাভিমানস্তু প্রত্যক্ষঃ সংবন্ধহেতুঃ৷ এতেন যজমানত্বমাত্মনো ব্যাখ্যাতম্৷ অত্রাহুঃ -- দেহাদিব্যতিরিক্তস্যাত্মনঃ আত্মীযে দেহাদাবহমভিমানো গৌণঃ, ন মিথ্যেতি চেত্, ন; প্রসিদ্ধবস্তুভেদস্য গৌণত্বমুখ্যত্বপ্রসিদ্ধেঃ৷ যস্য হি প্রসিদ্ধো বস্তুভেদঃ -- যথা কেসরাদিমানাকৃতিবিশেষোন্বযব্যতিরেকাভ্যাং সিংহশব্দপ্রত্যযভাঙ্ মুখ্যোন্যঃ সিদ্ধঃ, ততশ্চান্যঃ পুরুষঃ প্রাযিকৈঃ ক্রৌর্যশৌর্যাদিভিঃ সিংহগুণৈঃ সংপন্নঃ সিদ্ধঃ, তস্য তস্মিন্পুরুষে সিংহশব্দপ্রত্যযৌ গৌণৌ ভবতঃ; নাপ্রসিদ্ধবস্তুভেদস্য৷ তস্য ত্বন্যত্রান্যশব্দপ্রত্যযৌ ভ্রান্তিনিমিত্তাবেব ভবতঃ, ন গৌণৌ; যথা মন্দান্ধকারে স্থাণুরযমিত্যগৃহ্যমাণবিশেষে পুরুষশব্দপ্রত্যযৌ স্থাণুবিষযৌ, যথা বা শুক্তিকাযামকস্মাদ্রজতমিদমিতি নিশ্চিতৌ শব্দপ্রত্যযৌ, তদ্বদ্দেহাদিসংঘাতে, অহম্ ইতি নিরুপচারেণ শব্দপ্রত্যযাবাত্মানাত্মাবিবেকেনোত্পদ্যমানৌ কথং গৌণৌ শক্যৌ বদিতুম্৷ আত্মানাত্মবিবেকিনামপি পণ্ডিতানামজাবিপালানামিবাবিবিক্তৌ শব্দপ্রত্যযৌ ভবতঃ৷ তস্মাদ্দেহাদিব্যতিরিক্তাত্মাস্তিত্ববাদিনাং দেহাদাবহংপ্রত্যযো মিথ্যৈব, ন গৌণঃ৷ তস্মান্মিথ্যাপ্রত্যযনিমিত্তত্বাত্সশরীরত্বস্য, সিদ্ধং জীবতোপি বিদুষোশরীরত্বম্৷ তথা চ ব্রহ্মবিদ্বিষযা শ্রুতিঃ -- 'তদ্যথাহিনির্ল্বযনী বল্মীকে মৃতা প্রত্যস্তা
শযীতৈবমেবেদ্রীরং শেতে অথাযমশরীরোমৃতঃ প্রাণো ব্রহ্মৈব তেজ এব' ইতি; 'সচক্ষুরচক্ষুরিব সকর্ণোকর্ণ ইব সবাগবাগিক সমনা অমনা ইব সপ্রাণোপ্রাণ ইব' ইতি চ৷ স্মৃতিরপি -- -'স্থিতপ্রজ্ঞস্য কা ভাষা' ইত্যাদ্যা স্থিতপ্রজ্ঞস্য লক্ষণান্যাচক্ষাণা বিদুষঃ সর্বপ্রবৃত্ত্যসংবন্ধং দর্শযতি৷ তস্মান্নাবগতব্রহ্মাত্মভাবস্য যথাপূর্বং সংসারিত্বম্৷ যস্য তু যথাপূর্বং সংসারিত্বং নাসাববগতব্রহ্মাত্মভাব ইত্যনবদ্যম্৷৷

যত্পুনরুক্তং শ্রবণাত্পরাচীনযোর্মনননিদিধ্যাসনযোর্দর্শনাদ্বিধিশেষত্বং ব্রহ্মণঃ, ন স্বরূপপর্যবসাযিত্বমিতি, তন্ন; শ্রবণবদবগত্যর্থত্বান্মনননিদিধ্যাসনযোঃ৷ যদি হ্যবগতং ব্রহ্মান্যত্র বিনিযুজ্যেত, ভবেত্তদা বিধিশেষত্বম্; ন তু তদস্তি, মনননিদিধ্যাসনযোরপি শ্রবণবদবগত্যর্থত্বাত্৷ তস্মান্ন প্রতিপত্তিবিধিবিষযতযা শাস্ত্রপ্রমাণকত্বং ব্রহ্মণঃ সংভবতীত্যতঃ স্বতন্ত্রমেব ব্রহ্ম শাস্ত্রপ্রমাণকং বেদান্তবাক্যসমন্বযাদিতি সিদ্ধম্৷ এবং চ সতি 'অথাতো ব্রহ্মজিজ্ঞাসা' ইতি তদ্বিষযঃ পৃথক্ শাস্ত্রারম্ভ উপপদ্যতে৷ প্রতিপত্তিবিধিপরত্বে হি 'অথাতো ধর্মজিজ্ঞাসা' ইত্যেবারব্ধত্বান্ন পৃথক্ শাস্ত্রমারভ্যেত্; আরভ্যমাণং চৈবমারভ্যেত -- অথাতঃ পরিশিষ্টধর্মজিজ্ঞাসেতি, 'অথাতঃ ক্রত্বর্থপুরুষার্থযোর্জিজ্ঞাসা' ইতিবত্৷ ব্রহ্মাত্মৈক্যাবগতিস্ত্বপ্রতিজ্ঞাতেতি তদর্থো যুক্তঃ শাস্ত্রারম্ভঃ -- 'অথাতো ব্রহ্মজিজ্ঞাসা' ইতি৷ তস্মাত্ অহং ব্রহ্মাস্মীত্যেতদবসানা এব সর্বে বিধযঃ সর্বাণি চেতরাণি প্রমাণানি৷ ন হ্যহেযানুপাদেযাদ্বৈতাত্মাবগতৌ সত্যাম্, নির্বিষযাণ্যপ্রমাতৃকাণি চ প্রমাণানি ভবিতুমর্হন্তীতি৷ অপি চাহুঃ -- 'গৌণমিথ্যাত্মনোসত্ত্বে পুত্রদেহাদিবাধনাত্৷ সদ্ব্রহ্মাত্মাহমিত্যেবং বোধে কার্যং কথং ভবেত্৷৷ অন্বেষ্টব্যাত্মবিজ্ঞানাত্প্রাক্প্রমাতৃত্বমাত্মনঃ৷ অন্বিষ্টঃ স্যাত্প্রমাতৈব পাপ্মদোষাদিবর্জিতঃ৷৷ দেহাত্মপ্রত্যযো যদ্বত্প্রমাণত্বেন কল্পিতঃ৷ লৌকিকং তদ্বদেবেদং প্রমাণং ত্বাত্মনিশ্চযাত্' ইতি৷৷

এবং তাবদ্বেদান্তবাক্যানাং ব্রহ্মাত্মাবগতিপ্রযোজনানা ব্রহ্মাত্মনি তাত্পর্যেণ সমন্বিতানামন্তরেণাপি কার্যানুপ্রবেশং ব্রহ্মণি পর্যবসানমুক্তম্৷ ব্রহ্ম চ সর্বজ্ঞং সর্বশক্তি জগদুত্পত্তিস্থিতিলযকারণমিত্যুক্তম্৷ সাংখ্যাদযস্তু
পরিনিষ্ঠিতং বস্তু প্রমাণান্তরগম্যমেবেতি মন্যমানাঃ প্রধানাদীনি কারণান্তরাণ্যনুমিমানাস্তত্পরতযৈব বেদান্তবাক্যানি যোজযন্তি৷ সর্বেষ্বেব বেদান্তবাক্যেষু সৃষ্টিবিষযেষ্বনুমানেনৈব কার্যেণ কারণং লিলক্ষযিষিতম্৷ প্রধানপুরুষসংযোগা নিত্যানুমেযা ইতি সাংখ্যা মন্যন্তে৷ কাণাদাস্ত্বেতেভ্য এব বাক্যেভ্য ঈশ্বরং নিমিত্তকারণমনুমিমতে, অণূংশ্চ সমবাযিকারণম্৷ এবমন্যেপি তার্কিকা বাক্যাভাসযুক্ত্যাভাসাবষ্টম্ভাঃ পূর্বপক্ষবাদিন ইহোত্তিষ্ঠন্তে৷ তত্র পদবাক্যপ্রমাণজ্ঞেনাচার্যেণ বেদান্তবাক্যানাং ব্রহ্মাত্মাবগতিপরত্বপ্রদর্শনায বাক্যাভাসযুক্ত্যাভাসপ্রতিপত্তযঃ পূর্বপক্ষীকৃত্য নিরাক্রিযন্তে৷৷

তত্র সাংখ্যাঃ প্রধানং ত্রিগুণমচেতনং স্বতন্ত্রং জগত্কারণমিতি মন্যমানা আহুঃ -- যানি বেদান্তবাক্যানি সর্বজ্ঞস্য সর্বশক্তের্ব্রহ্মণো জগত্কারণত্বং প্রদর্শযন্তীত্যবোচঃ, তানি প্রধানকারণপক্ষেপি যোজযিতুং শক্যন্তে৷ সর্বশক্তিত্বং তাবত্প্রধানস্যাপি স্ববিকারবিষযমুপপদ্যতে৷ এবং সর্বজ্ঞত্বমপ্যুপপদ্যতে; কথম্? যত্ত্বং জ্ঞানং মন্যসে, স সত্ত্বধর্মঃ, 'সত্ত্বাত্সংজাযতে জ্ঞানম্' ইতি স্মৃতেঃ৷ তেন চ সত্ত্বধর্মেণ জ্ঞানেন কার্যকরণবন্তঃ পুরুষাঃ সর্বজ্ঞা যোগিনঃ প্রসিদ্ধাঃ৷ সত্ত্বস্য হি নিরতিশযোত্কর্ষে সর্বজ্ঞত্বং প্রসিদ্ধম্৷ ন কেবলস্য অকার্যকরণস্য পুরুষস্যোপলব্ধিমাত্রস্য সর্বজ্ঞত্বং কিংচিজ্জ্ঞত্বং বা কল্পযিতুং শক্যম্৷ ত্রিগুণত্বাত্তু প্রধানস্য সর্বজ্ঞানকারণভূতং সত্ত্বং প্রধানাবস্থাযামপি বিদ্যত ইতি প্রধানস্যাচেতনস্যৈব সতঃ সর্বজ্ঞত্বমুপচর্যতে বেদান্তবাক্যেষু৷ অবশ্যং চ ত্বযাপি সর্বজ্ঞং ব্রহ্মেত্যভ্যুপগচ্ছতা সর্বজ্ঞানশক্তিমত্ত্বেনৈব সর্বজ্ঞত্বমভ্যুপগন্তব্যম্৷ ন হি সর্বদা সর্ববিষযং জ্ঞানং কুর্বদেব ব্রহ্ম বর্ততে৷ তথাহি -- জ্ঞানস্য নিত্যত্বে জ্ঞানক্রিযাং প্রতি স্বাতন্ত্র্যং ব্রহ্মণো হীযেত; অথানিত্যং তদিতি জ্ঞানক্রিযাযা উপরমে উপরমেতাপি ব্রহ্ম, তদা সর্বজ্ঞানশক্তিমত্ত্বেনৈব সর্বজ্ঞত্বমাপততি৷ অপি চ প্রাগুত্পত্তেঃ সর্বকারকশূন্যং ব্রহ্মেষ্যতে ত্বযা৷ ন চ জ্ঞানসাধনানাং শরীরেন্দ্রিযাদীনামভাবে জ্ঞানোত্পত্তিঃ কস্যচিদুপপন্না৷ অপি চ প্রধানস্যানেকাত্মকস্য পরিণামসংভবাত্কারণত্বোপপত্তির্মৃদাদিবত্, নাসংহতস্যৈকাত্মকস্য ব্রহ্মণঃ; -- ইত্যেবং প্রাপ্তে, ইদং সূত্রমারভ্যতে --
ঈক্ষতের্নাশব্দম্৷৷1.1.5৷৷

ঈক্ষত্যধিকরণম্৷৷1.1.5৷৷

ন সাংখ্যপরিকল্পিতমচেতনং প্রধানং জগতঃ কারণং শক্যং বেদান্তেষ্বাশ্রযিতুম্৷ অশব্দং হি তত্৷ কথমশব্দত্বম্? ঈক্ষতেঃ ঈক্ষিতৃত্বশ্রবণাত্কারণস্য৷ কথম্? এবং হি শ্রূযতে -- 'সদেব সোম্যেদমগ্র আসীদেকমেবাদ্বিতীযম্' ইত্যুপক্রম্য 'তদৈক্ষত বহু স্যাং প্রজাযেযেতি তত্তেজোসৃজত' ইতি৷ তত্র ইদংশব্দবাচ্যং নামরূপব্যাকৃতং জগত্ প্রাগুত্পত্তেঃ সদাত্মনাবধার্য, তস্যৈব প্রকৃতস্য সচ্ছব্দবাচ্যস্যেক্ষণপূর্বকং তেজঃপ্রভৃতেঃ স্রষ্টৃত্বং দর্শযতি৷ তথান্যত্র -- 'আত্মা বা ইদমেক এবাগ্র আসীত্৷ নান্যত্কিংচন মিষত্৷ স ঈক্ষত লোকান্নু সৃজা ইতি৷ স ইমা্লোকানসৃজত' ইতীক্ষাপূর্বিকামেব সৃষ্টিমাচষ্টে৷ ক্বচিচ্চ ষোডশকলং পুরুষং প্রস্তুত্যাহ -- 'স ঈক্ষাংচক্রে, স প্রাণমসৃজত' ইতি৷ ঈক্ষতেরিতি চ ধাত্বর্থনির্দেশোভিপ্রেতঃ, যজতেরিতিবত্, ন ধাতুনির্দেশঃ৷ তেন 'যঃ সর্বজ্ঞঃ সর্ববিদ্যস্য জ্ঞানমযং তপঃ৷ তস্মাদেতব্রহ্ম নাম রূপমন্নং চ জাযতে' ইত্যেবমাদীন্যপি সর্বজ্ঞেশ্বরকারণপরাণি বাক্যান্যুদাহর্তব্যানি৷৷

যত্তূক্তং সত্ত্বধর্মেণ জ্ঞানেন সর্বজ্ঞং প্রধানং ভবিষ্যতীতি, তন্নোপপদ্যতে৷ ন হি প্রধানাবস্থাযাং গুণসাম্যাত্সত্ত্বধর্মো জ্ঞানং সংভবতি৷ ননূক্তং সর্বজ্ঞানশক্তিমত্ত্বেন সর্বজ্ঞং ভবিষ্যতীতি; তদপি নোপপদ্যতে৷ যদি গুণসাম্যে সতি সত্ত্বব্যপাশ্রযাং জ্ঞানশক্তিমাশ্রিত্য সর্বজ্ঞং প্রধানমুচ্যেত, কামং রজস্তমোব্যপাশ্রযামপি জ্ঞানপ্রতিবন্ধকশক্তিমাশ্রিত্য কিংচিজ্জ্ঞমুচ্যেত৷ অপি চ নাসাক্ষিকা সত্ত্ববৃত্তির্জানাতিনা অভিধীযতে৷ ন চাচেতনস্য প্রধানস্য সাক্ষিত্বমস্তি৷ তস্মাদনুপপন্নং প্রধানস্য সর্বজ্ঞত্বম্৷ যোগিনাং তু চেতনত্বাত্সত্ত্বোত্কর্ষনিমিত্তং সর্বজ্ঞত্বমুপপন্নমিত্যনুদাহরণম্৷ অথ পুনঃ সাক্ষিনিমিত্তমীক্ষিতৃত্বং প্রধানস্যাপি কল্প্যেত, যথাগ্নিনিমিত্তমযঃপিণ্ডাদের্দগ্ধৃত্বম্; তথা সতি যন্নিমিত্তমীক্ষিতৃত্বং প্রধানস্য, তদেব সর্বজ্ঞং ব্রহ্ম মুখ্যং জগতঃ কারণমিতি যুক্তম্৷ যত্পুনরুক্তং ব্রহ্মণোপি ন মুখ্যং সর্বজ্ঞত্বমুপপদ্যতে, নিত্যজ্ঞানক্রিযত্বে জ্ঞানক্রিযাং প্রতি স্বাতন্ত্র্যাসংভবাদিতি; অত্রোচ্যতে -- ইদং তাবদ্ভবান্প্রষ্টব্যঃ -- কথং নিত্যজ্ঞানক্রিযত্বে সর্বজ্ঞত্বহানিরিতি৷ যস্য হি সর্ববিষযাবভাসনক্ষমং জ্ঞানং নিত্যমস্তি, সোসর্বজ্ঞ ইতি বিপ্রতিষিদ্ধম্৷ অনিত্যত্বে হি জ্ঞানস্য,
কদাচিজ্জানাতি কদাচিন্ন জানাতীত্যসর্বজ্ঞত্বমপি স্যাত্৷ নাসৌ জ্ঞাননিত্যত্বে দোষোস্তি৷ জ্ঞাননিত্যত্বে জ্ঞানবিষযঃ স্বাতন্ত্র্যব্যপদেশো নোপপদ্যতে ইতি চেত্, ন; প্রততৌষ্ণ্যপ্রকাশেপি সবিতরি 'দহতি' 'প্রকাশযতি' ইতি স্বাতন্ত্র্যব্যপদেশদর্শনাত্৷ ননু সবিতুর্দাহ্যপ্রকাশ্যসংযোগে সতি 'দহতি' 'প্রকাশযতি' ইতি ব্যপদেশঃ স্যাত্; ন তু ব্রহ্মণঃ প্রাগুত্পত্তের্জ্ঞানকর্মসংযোগোস্তীতি বিষমো দৃষ্টান্তঃ৷ ন; অসত্যপি কর্মণি 'সবিতা প্রকাশতে' ইতি কর্তৃত্বব্যপদেশদর্শনাত্, এবমসত্যপি জ্ঞানকর্মণি ব্রহ্মণঃ 'তদৈক্ষত' ইতি কর্তৃত্বব্যপদেশোপপত্তের্ন বৈষম্যম্৷ কর্মাপেক্ষাযাং তু ব্রহ্মণি ঈক্ষিতৃত্বশ্রুতযঃ সুতরামুপপন্নাঃ৷ কিং পুনস্তত্কর্ম, যত্প্রাগুত্পত্তেরীশ্বরজ্ঞানস্য বিষযো ভবতীতি -- তত্ত্বান্যত্বাভ্যামনির্বচনীযে নামরূপে অব্যাকৃতে ব্যাচিকীর্ষিতে ইতি ব্রূমঃ৷ যত্প্রসাদাদ্ধি যোগিনামপ্যতীতানাগতবিষযং প্রত্যক্ষং জ্ঞানমিচ্ছন্তি যোগশাস্ত্রবিদঃ, কিমু বক্তব্যং তস্য নিত্যসিদ্ধস্যেশ্বরস্য সৃষ্টিস্থিতিসংহৃতিবিষযং নিত্যজ্ঞানং ভবতীতি৷ যদপ্যুক্তং প্রাগুত্পত্তের্ব্রহ্মণঃ শরীরাদিসংবন্ধমন্তরেণেক্ষিতৃত্বমনুপপন্নমিতি, ন তচ্চোদ্যমবতরতি; সবিতৃপ্রকাশবদ্ব্রহ্মণো জ্ঞানস্বরূপনিত্যত্বে জ্ঞানসাধনাপেক্ষানুপপত্তেঃ৷ অপি চাবিদ্যাদিমতঃ সংসারিণঃ শরীরাদ্যপেক্ষা জ্ঞানোত্পত্তিঃ স্যাত্; ন জ্ঞানপ্রতিবন্ধকারণরহিতস্যেশ্বরস্য৷ মন্ত্রৌ চেমাবীশ্বরস্য শরীরাদ্যনপেক্ষতামনাবরণজ্ঞানতাং চ দর্শযতঃ -- 'ন তস্য কার্যং করণং চ বিদ্যতে ন তত্সমশ্চাভ্যধিকশ্চ দৃশ্যতে৷ পরাস্য শক্তির্বিবিধৈব শ্রূযতে স্বাভাবিকী জ্ঞানবলক্রিযা চ' ইতি৷ 'অপাণিপাদো জবনো গ্রহীতা পশ্যত্যচক্ষুঃ স শ্রৃণোত্যকর্ণঃ৷ স বেত্তি বেদ্যং ন চ তস্যাস্তি বেত্তা তমাহুরগ্র্যং পুরুষং মহান্তম্' ইতি চ৷ ননু নাস্তি তব জ্ঞানপ্রতিবন্ধকারণরহিতেশ্বরাদন্যঃ সংসারী -- 'নান্যোতোস্তি দ্রষ্টা নান্যোতোস্তি বিজ্ঞাতা' ইত্যাদিশ্রুতেঃ; তত্র কিমিদমুচ্যতে -- সংসারিণঃ শরীরাদ্যপেক্ষা জ্ঞানোত্পত্তিঃ, নেশ্বরস্যেতি? অত্রোচ্যতে -- সত্যং নেশ্বরাদন্যঃ সংসারী; তথাপি দেহাদিসংঘাতোপাধিসংবন্ধ ইষ্যত এব, ঘটকরকগিরিগুহাদ্যুপাধিসংবন্ধ ইব ব্যোম্নঃ; তত্কৃতশ্চ শব্দপ্রত্যযব্যবহারো লোকস্য দৃষ্টঃ -- 'ঘটচ্ছিদ্রম্' 'করকচ্ছিদ্রম্' ইত্যাদিঃ, আকাশাব্যতিরেকেপি; তত্কৃতা চাকাশে ঘটাকাশাদিভেদমিথ্যাবুদ্ধির্দৃষ্টা; তথেহাপি দেহাদিসংঘাতোপাধিসংবন্ধাবিবেককৃতেশ্বরসংসারিভেদমিথ্যাবুদ্ধিঃ৷ দৃশ্যতে চাত্মন এব সতো দেহাদিসংঘাতেনাত্মন্যাত্মত্বাভিনিবেশো মিথ্যাবুদ্ধিমাত্রেণ পূর্বপূর্বেণ৷ সতি চৈবং সংসারিত্বে দেহাদ্যপেক্ষমীক্ষিতৃত্বমুপপন্নং সংসারিণঃ৷ যদপ্যুক্তং প্রধানস্যানেকাত্মকত্বান্মৃদাদিবত্কারণত্বোপপত্তির্নাসংহতস্য ব্রহ্মণ ইতি, তত্প্রধানস্যাশব্দত্বেনৈব প্রত্যুক্তম্৷ যথা তু তর্কেণাপি ব্রহ্মণ এব কারণত্বং নির্বোঢুং শক্যতে, ন প্রধানাদীনাম্, তথা প্রপঞ্চযিষ্যতি 'ন বিলক্ষণত্বাদস্য -- ' ইত্যেবমাদিনা৷৷

অত্রাহ -- যদুক্তং নাচেতনং প্রধানং জগত্কারণমীক্ষিতৃত্বশ্রবণাদিতি, তদন্যথাপ্যুপপদ্যতে; অচেতনেপি চেতনবদুপচারদর্শনাত্৷ যথা প্রত্যাসন্নপতনতাং নদ্যাঃ কূলস্যালক্ষ্য 'কূলং পিপতিষতি' ইত্যচেতনেপি কূলে চেতনবদুপচারো দৃষ্টঃ, তদ্বদচেতনেপি প্রধানে প্রত্যাসন্নসর্গে চেতনবদুপচারো ভবিষ্যতি 'তদৈক্ষত' ইতি৷ যথা লোকে কশ্চিচ্চেতনঃ স্নাত্বা ভুক্ত্বা চাপরাহ্ণে 'গ্রামং রথেন গমিষ্যামি' ইতীক্ষিত্বা অনন্তরং তথৈব নিযমেন প্রবর্ততে, তথা প্রধানমপি মহদাদ্যাকারেণ নিযমেন প্রবর্ততে; তস্মাচ্চেতনবদুপচর্যতে৷ কস্মাত্পুনঃ কারণাত্ বিহায মুখ্যমীক্ষিতৃত্বম্ ঔপচারিকং কল্প্যতে? 'তত্তেজ ঐক্ষত' 'তা আপ ঐক্ষন্ত' ইতি চাচেতনযোরপ্যপ্তেজসোশ্চেতনবদুপচারদর্শনাত্; তস্মাত্সত্কর্তৃকমপীক্ষণমৌপচারিকমিতি গম্যতে, উপচারপ্রাযে বচনাত্; -- ইত্যেবং প্রাপ্তে, ইদং সূত্রমারভ্যতে --

গৌণশ্চেন্নাত্মশব্দাত্৷৷1.1.6৷৷


যদুক্তং প্রধানমচেতনং সচ্ছব্দবাচ্যং তস্মিন্নৌপচারিকমীক্ষিতৃত্বম্ অপ্তেজসোরিবেতি, তদসত্৷ কস্মাত্? আত্মশব্দাত্; 'সদেব সোম্যেদমগ্র আসীত্' ইত্যুপক্রম্য, 'তদৈক্ষত' 'তত্তেজোসৃজত' ইতি চ তেজোবন্নানাং সৃষ্টিমুক্ত্বা, তদেব প্রকৃতং সদীক্ষিতৃ তানি চ তেজোবন্নানি দেবতাশব্দেন পরামৃশ্যাহ -- 'সেযং দেবতৈক্ষত ' 'হন্তাহমিমাস্তিস্রো দেবতা অনেন জীবেনাত্মনানুপ্রবিশ্য নামরূপে ব্যাকরবাণি' ইতি৷ তত্র যদি প্রধানমচেতনং গুণবৃত্ত্যেক্ষিতৃ কল্প্যেত, তদেব প্রকৃতত্বাত্ 'সেযং দেবতা' ইতি পরামৃশ্যেত; ন তদা দেবতা জীবমাত্মশব্দেনাভিদধ্যাত্৷ জীবো হি নাম চেতনঃ শরীরাধ্যক্ষঃ প্রাণানাং ধারযিতা, তত্প্রসিদ্ধের্নির্বচনাচ্চ৷ স
কথমচেতনস্য প্রধানস্যাত্মা ভবেত্৷ আত্মা হি নাম স্বরূপম্৷ নাচেতনস্য প্রধানস্য চেতনো জীবঃ স্বরূপং ভবিতুমর্হতি৷ অথ তু চেতনং ব্রহ্ম মুখ্যমীক্ষিতৃ পরিগৃহ্যেত, তস্য জীববিষয আত্মশব্দপ্রযোগ উপপদ্যতে৷ তথা 'স য এষোণিমৈতদাত্ম্যমিদ্র্বং তত্সত্য্ আত্মা তত্ত্বমসি শ্বেতকেতো' ইত্যত্র 'স আত্মা' ইতি প্রকৃতং সদণিমানমাত্মানমাত্মশব্দেনোপদিশ্য, 'তত্ত্বমসি শ্বেতকেতো' ইতি চেতনস্য শ্বেতকেতোরাত্মত্বেনোপদিশতি৷ অপ্তেজসোস্তু -- বিষযত্বাদচেতনত্বম্, নামরূপব্যাকরণাদৌ চ প্রযোজ্যত্বেনৈব নির্দেশাত্, ন চাত্মশব্দবত্কিংচিন্মুখ্যত্বে কারণমস্তীতি -- যুক্তং কূলবদ্গৌণত্বমীক্ষিতৃত্বস্য৷ তযোরপি সদধিষ্ঠিতত্বাপেক্ষমেবেক্ষিতৃত্বম্৷ সতস্ত্বাত্মশব্দান্ন গৌণমীক্ষিতৃত্বমিত্যুক্তম্৷৷

অথোচ্যেত -- অচেতনেপি প্রধানে ভবত্যাত্মশব্দঃ, আত্মনঃ সর্বার্থকারিত্বাত্; যথা রাজ্ঞঃ সর্বার্থকারিণি ভৃত্যে ভবত্যাত্মশব্দঃ 'মমাত্মা ভদ্রসেনঃ' ইতি৷ প্রধানং হি পুরুষস্যাত্মনো ভোগাপবর্গৌ কুর্বদুপকরোতি, রাজ্ঞ ইব ভৃত্যঃ সংধিবিগ্রহাদিষু বর্তমানঃ৷ অথবৈক এবাত্মশব্দশ্চেতনাচেতনবিষযো ভবিষ্যতি, 'ভূতাত্মা' 'ইন্দ্রিযাত্মা' ইতি চ প্রযোগদর্শনাত্; যথৈক এব জ্যোতিঃশব্দঃ ক্রতুজ্বলনবিষযঃ৷ তত্র কুত এতদাত্মশব্দাদীক্ষতেরগৌণত্বমিত্যত উত্তরং পঠতি -

তন্নিষ্ঠস্য মোক্ষোপদেশাত্৷৷1.1.7৷৷
ন প্রধানমচেতনমাত্মশব্দালম্বনং ভবিতুমর্হতি; 'স আত্মা' ইতি প্রকৃতং সদণিমানমাদায, 'তত্ত্বমসি শ্বেতকেতো' ইতি চেতনস্য শ্বেতকেতোর্মোক্ষযিতব্যস্য তন্নিষ্ঠামুপদিশ্য, 'আচার্যবান্পুরুষো বেদ তস্য তাবদেব চিরং যাবন্ন বিমোক্ষ্যেথ সংপত্স্যে' ইতি মোক্ষোপদেশাত্৷ যদি হ্যচেতনং প্রধানং সচ্ছব্দবাচ্যম্ 'তত্ অসি' ইতি গ্রাহযেত্, মুমুক্ষুং চেতনং সন্তমচেতনোসীতি, তদা বিপরীতবাদি শাস্ত্রং পুরুষস্যানর্থাযেত্যপ্রমাণং স্যাত্৷ ন তু নির্দোষমিদং শাস্ত্রমপ্রমাণং কল্পযিতুং যুক্তম্৷ যদি চাজ্ঞস্য সতো মুমুক্ষোরচেতনমনাত্মানমাত্মেত্যুপদিশেত্প্রমাণভূতং শাস্ত্রম্, স শ্রদ্দধানতযা অন্ধগোলাঙ্গূলন্যাযেন তদাত্মদৃষ্টিং ন পরিত্যজেত্, তদ্ব্যতিরিক্তং চাত্মানং ন প্রতিপদ্যেত; তথা সতি পুরুষার্থাদ্বিহন্যেত, অনর্থং বা ঋচ্ছেত্৷ তস্মাদ্যথা স্বর্গাদ্যর্থিনোগ্নিহোত্রাদিসাধনং যথাভূতমুপদিশতি, তথা মুমুক্ষোরপি 'স আত্মা তত্ত্বমসি শ্বেতকেতো' ইতি যথাভূতমেবাত্মানমুপদিশতীতি যুক্তম্৷ এবং চ সতি তপ্তপরশুগ্রহণমোক্ষদৃষ্টান্তেন সত্যাভিসংধস্য মোক্ষোপদেশ উপপদ্যতে৷ অন্যথা হ্যমুখ্যে সদাত্মতত্ত্বোপদেশে, 'অহমুক্থমস্মীতি বিদ্যাত্' ইতিবত্সংপন্মাত্রমিদমনিত্যফলং স্যাত্; তত্র মোক্ষোপদেশো নোপপদ্যেত৷ তস্মান্ন সদণিমন্যাত্মশব্দস্য গৌণত্বম্৷ ভৃত্যে তু স্বামিভৃত্যভেদস্য প্রত্যক্ষত্বাদুপপন্নো গৌণ আত্মশব্দঃ 'মমাত্মা ভদ্রসেনঃ' ইতি৷ অপি চ ক্বচিদ্গৌণঃ শব্দো দৃষ্ট ইতি নৈতাবতা শব্দপ্রমাণকের্থে গৌণীকল্পনা ন্যায্যা, সর্বত্রানাশ্বাসপ্রসঙ্গাত্৷ যত্তূক্তং চেতনাচেতনযোঃ সাধারণ আত্মশব্দঃ, ক্রতুজ্বলনযোরিব জ্যোতিঃশব্দ ইতি, তন্ন; অনেকার্থত্বস্যান্যায্যত্বাত্৷ তস্মাচ্চেতনবিষয এব মুখ্য আত্মশব্দশ্চেতনত্বোপচারাদ্ভূতাদিষু প্রযুজ্যতে -- 'ভূতাত্মা' 'ইন্দ্রিযাত্মা' ইতি চ৷ সাধারণত্বেপ্যাত্মশব্দস্য ন প্রকরণমুপপদং বা কিংচিন্নিশ্চাযকমন্তরেণান্যতরবৃত্তিতা নির্ধারযিতুং শক্যতে৷ ন চাত্রাচেতনস্য নিশ্চাযকং কিংচিত্কারণমস্তি৷ প্রকৃতং তু সদীক্ষিতৃ সংনিহিতশ্চ চেতনঃ শ্বেতকেতুঃ৷ ন হি চেতনস্য শ্বেতকেতোরচেতন আত্মা সংভবতীত্যবোচাম৷ তস্মাচ্চেতনবিষয ইহাত্মশব্দ ইতি নিশ্চীযতে৷ জ্যোতিঃশব্দোপি লৌকিকেন প্রযোগেণ জ্বলন এব রূঢঃ, অর্থবাদকল্পিতেন তু জ্বলনসাদৃশ্যেন ক্রতৌ প্রবৃত্ত ইত্যদৃষ্টান্তঃ৷ অথবা পূর্বসূত্র এবাত্মশব্দং নিরস্তসমস্তগৌণত্বসাধারণত্বাশঙ্কতযা ব্যাখ্যায, ততঃ স্বতন্ত্র এব প্রধানকারণনিরাকরণহেতুর্ব্যাখ্যেযঃ -- 'তন্নিষ্ঠস্য মোক্ষোপদেশাত্' ইতি৷ তস্মান্নাচেতনং প্রধানং সচ্ছব্দবাচ্যম্৷৷

কুতশ্চ ন প্রধানং সচ্ছব্দবাচ্যম্? --

হেযত্বাবচনাচ্চ৷৷1.1.8৷৷
যদ্যনাত্মৈব প্রধানং সচ্ছব্দবাচ্যম্, 'স আত্মা তত্ত্বমসি' ইতীহোপদিষ্টং স্যাত্; স তদুপদেশশ্রবণাদনাত্মজ্ঞতযা তন্নিষ্ঠো মা ভূদিতি, মুখ্যমাত্মানমুপদিদিক্ষু শাস্ত্রং তস্য হেযত্বং ব্রূযাত্৷ যথারুন্ধতীং দিদর্শযিষুস্তত্সমীপস্থাং স্থূলাং তারামমুখ্যাং প্রথমমরুন্ধতীতি গ্রাহযিত্বা, তাং প্রত্যাখ্যায, পশ্চাদরুন্ধতীমেব গ্রাহযতি; তদ্বন্নাযমাত্মেতি ব্রূযাত্৷ ন চৈবমবোচত্৷ সন্মাত্রাত্মাবগতিনিষ্ঠৈব হি ষষ্ঠপ্রপাঠকে পরিসমাপ্তির্দৃশ্যতে৷ চ-শব্দঃ প্রতিজ্ঞাবিরোধাভ্যুচ্চযপ্রদর্শনার্থঃ৷ সত্যপি হেযত্ববচনে প্রতিজ্ঞাবিরোধঃ প্রসজ্যেত৷ কারণবিজ্ঞানাদ্ধি সর্বং বিজ্ঞাতমিতি প্রতিজ্ঞাতম্ -- 'উত তমাদেশমপ্রাক্ষ্যো যেনাশ্রুতং শ্রুতং ভবত্যমতং মতমবিজ্ঞাতং বিজ্ঞাতমিতি; কথং নু ভগবঃ স আদেশো ভবতীতি; যথা সোম্যৈকেন মৃত্পিণ্ডেন সর্বং মৃন্মযং বিজ্ঞাতং স্যাদ্বাচারম্ভণং বিকারো নামধেযং মৃত্তিকেত্যেব সত্যম্' 'এবং সোম্য স আদেশো ভবতি' ইতি বাক্যোপক্রমে শ্রবণাত্৷ ন চ সচ্ছব্দবাচ্যে প্রধানে ভোগ্যবর্গকারণে হেযত্বেনাহেযত্বেন বা বিজ্ঞাতে ভোক্তৃবর্গো বিজ্ঞাতো ভবতি, অপ্রধানবিকারত্বাদ্ভোক্তৃবর্গস্য৷ তস্মান্ন প্রধানং সচ্ছব্দবাচ্যম্৷৷

কুতশ্চ ন প্রধানং সচ্ছব্দবাচ্যম্? --

স্বাপ্যযাত্৷৷1.1.9৷৷
তদেব সচ্ছব্দবাচ্যং কারণং প্রকৃত্য শ্রূযতে -- 'যত্রৈতত্পুরুষঃ স্বপিতি নাম, সতা সোম্য তদা সংপন্নো ভবতি; স্বমপীতো ভবতি; তস্মাদেনং স্বপিতীত্যাচক্ষতে; স্বং হ্যপীতো ভবতি' ইতি৷ এষা শ্রুতিঃ স্বপিতীত্যেতত্পুরুষস্য লোকপ্রসিদ্ধং নাম নির্বক্তি৷ স্বশব্দেনেহাত্মোচ্যতে৷ যঃ প্রকৃতঃ সচ্ছব্দবাচ্যস্তমপীতো ভবত্যপিগতো ভবতীত্যর্থঃ৷ অপিপূর্বস্যৈতের্লযার্থত্বং প্রসিদ্ধম্, প্রভবাপ্যযাবিত্যুত্পত্তিপ্রলযযোঃ প্রযোগদর্শনাত্৷ মনঃপ্রচারোপাধিবিশেষসংবন্ধাদিন্দ্রিযার্থান্গৃহ্ণংস্তদ্বিশেষাপন্নো জীবো জাগর্তি; তদ্বাসনাবিশিষ্টঃ স্বপ্নান্পশ্যন্মনঃশব্দবাচ্যো ভবতি; স উপাধিদ্বযোপরমে সুষুপ্তাবস্থাযামুপাধিকৃতবিশেষাভাবাত্স্বাত্মনি প্রলীন ইবেতি 'স্বং হ্যপীতো ভবতি' ইত্যুচ্যতে৷ যথা হৃদযশব্দনির্বচনং শ্রুত্যা দর্শিতম্ -- 'স বা এষ আত্মা হৃদি, তস্যৈতদেব নিরুক্তম্ -- হৃদ্যযমিতি; তস্মাদ্ধৃদযমিতি '; যথা বাশনাযোদন্যাশব্দপ্রবৃত্তিমূলং দর্শযতি শ্রুতিঃ -- 'আপ এব তদশিতং নযন্তে' 'তেজ এব তত্পীতং নযতে' ইতি চ; 'এবং স্বমাত্মানং সচ্ছব্দবাচ্যমপীতো ভবতি' ইতীমমর্থং স্বপিতিনামনির্বচনেন দর্শযতি৷ ন চ চেতন আত্মা অচেতনং প্রধানং স্বরূপত্বেন প্রতিপদ্যেত৷ যদি পুনঃ প্রধানমেবাত্মীযত্বাত্স্বশব্দেনৈবোচ্যেত, এবমপি চেতনোচেতনমপ্যেতীতি বিরুদ্ধমাপদ্যেত৷ শ্রুত্যন্তরং চ -- 'প্রাজ্ঞেনাত্মনা সংপরিষ্বক্তো ন বাহ্যং কিংচন বেদ নান্তরম্' ইতি সুষুপ্তাবস্থাযাং চেতনে অপ্যযং দর্শযতি৷ অতো যস্মিন্নপ্যযঃ সর্বেষাং চেতনানাং তচ্চেতনং সচ্ছব্দবাচ্যং জগতঃ কারণং স্যাত্, নাচেতনং প্রধানম্৷৷

কুতশ্চ ন প্রধানং জগতঃ কারণম্? --
গতিসামান্যাত্৷৷1.1.10৷৷
যদি তার্কিকসময ইব বেদান্তেষ্বপি ভিন্না কারণাবগগতিরভবিষ্যত্, ক্বচিচ্চেতনং ব্রহ্ম জগতঃ কারণম্, ক্বচিদচেতনং প্রধানম্, ক্বচিদন্যদেবেতি; ততঃ কদাচিত্প্রধানকারণবাদানুরোধেনাপীক্ষত্যাদিশ্রবণমকল্পযিষ্যত্৷ ন ত্বেতদস্তি৷ সমানৈব হি সর্বেষু বেদান্তেষু চেতনকারণাবগতিঃ৷ 'যথাগ্নের্জ্বলতঃ সর্বা দিশো বিস্ফুলিঙ্গা বিপ্রতিষ্ঠেরন্নেবমেবৈতস্মাদাত্মনঃ সর্বে প্রাণা যথাযতনং বিপ্রতিষ্ঠন্তে প্রাণেভ্যো দেবা দেবেভ্যো লোকাঃ' ইতি, 'তস্মাদ্বা এতস্মাদাত্মন আকাশঃ সংভূতঃ' ইতি, 'আত্মন এবেদং সর্বম্' ইতি, 'আত্মন এষ প্রাণো জাযতে' ইতি চ আত্মনঃ কারণত্বং দর্শযন্তি সর্বে বেদান্তাঃ৷ আত্মশব্দশ্চ চেতনবচন ইত্যবোচাম৷ মহচ্চ প্রামাণ্যকারণমেতত্, যদ্বেদান্তবাক্যানাং চেতনকারণত্বে সমানগতিত্বম্, চক্ষুরাদীনামিব রূপাদিষু৷ অতো গতিসমান্যাত্সর্বজ্ঞং ব্রহ্ম জগতঃ কারণম্৷৷

কুতশ্চ সর্বজ্ঞং ব্রহ্ম জগতঃ কারণম্? --
শ্রুতত্বাচ্চ৷৷1.1.11৷৷

৷৷1.1.11৷৷

স্বশব্দেনৈব চ সর্বজ্ঞ ঈশ্বরো জগতঃ কারণমিতি শ্রূযতে, শ্বেতাশ্বতরাণাং মন্ত্রোপনিষদি সর্বজ্ঞমীশ্বরং প্রকৃত্য -- 'স কারণং করণাধিপাধিপো ন চাস্য কশ্চিজ্জনিতা ন চাধিপঃ' ইতি৷ তস্মাত্সর্বজ্ঞং ব্রহ্ম জগতঃ কারণম্, নাচেতনং প্রধানমন্যদ্বেতি সিদ্ধম্৷৷

'জন্মাদ্যস্য যতঃ' ইত্যারভ্য 'শ্রুতত্বাচ্চ' ইত্যেতদন্তৈঃ সূত্রৈর্যান্যুদাহৃতানি বেদান্তবাক্যানি, তেষাং সর্বজ্ঞঃ সর্বশক্তিরীশ্বরো জগতো জন্মস্থিতিপ্রলযকারণমিত্যেতস্যার্থস্য প্রতিপাদকত্বং ন্যাযপূর্বকং প্রতিপাদিতম্৷ গতিসামান্যোপন্যাসেন চ সর্বে বেদান্তাশ্চেতনকারণবাদিন ইতি ব্যাখ্যাতম্৷ অতঃ পরস্য গ্রন্থস্য কিমুত্থানমিতি, উচ্যতে -- দ্বিরূপং হি ব্রহ্মাবগম্যতে -- নামরূপবিকারভেদোপাধিবিশিষ্টম্, তদ্বিপরীতং চ সর্বোপাধিবিবর্জিতম্৷ 'যত্র হি দ্বৈতমিব ভবতি তদিতর ইতরং পশ্যতি, যত্র ত্বস্য সর্বমাত্মৈবাভূত্তত্কেন কং
পশ্যেত্' 'যত্র নান্যত্পশ্যতি নান্যচ্ছৃণোতি নান্যদ্বিজানাতি স ভূমা; অথ যত্রান্যত্পশ্যত্যন্যচ্ছৃণোত্যন্যদ্বিজানাতি তদল্পম্; যো বৈ ভূমা তদমৃতম্; অথ যদল্পং তন্মর্ত্যম্' 'সর্বাণি রূপাণি বিচিত্য ধীরো নামানি কৃত্বাভিবদন্যদাস্তে' 'নিষ্কলং নিষ্ক্রিযং শান্তং নিরবদ্যং নিরঞ্জনম্৷ অমৃতস্য পরং সেতুং দগ্ধেন্ধনমিবানলম্ ' 'নেতি নেতি' 'অস্থূলমনণ্বহ্রস্বমদীর্ঘম্' ইতি, 'ন্যূনমন্যত্স্থানং সংপূর্ণমন্যত্' ইতি চৈবং সহস্রশো বিদ্যাবিদ্যাবিষযভেদেন ব্রহ্মণো দ্বিরূপতাং দর্শযন্তি বেদান্তবাক্যানি৷ তত্রাবিদ্যাবস্থাযাং ব্রহ্মণ উপাস্যোপাসকাদিলক্ষণঃ সর্বো ব্যবহারঃ৷ তত্র কানিচিদ্ব্রহ্মণ উপাসনান্যভ্যুদযার্থানি, কানিচিত্ক্রমমুক্ত্যর্থানি, কানিচিত্কর্মসমৃদ্ধ্যর্থানি৷ তেষাং গুণবিশেষোপাধিভেদেন ভেদঃ৷ এক এব তু পর আত্মেশ্বরস্তৈস্তৈর্গুণবিশেষৈর্বিশিষ্ট উপাস্যো যদ্যপি ভবতি, তথাপি যথাগুণোপাসনমেব ফলানি ভিদ্যন্তে; 'তং যথা যথোপাসতে তদেব ভবতি' ইতি শ্রুতেঃ, 'যথাক্রতুরস্িম্লোকে পুরুষো ভবতি, তথেতঃ প্রেত্য ভবতি' ইতি চ; স্মৃতেশ্চ -- 'যং যং বাপি স্মরন্ভাবং ত্যজত্যন্তে কলেবরম্৷ তং তমেবৈতি কৌন্তেয সদা তদ্ভাবভাবিতঃ' ইতি৷ যদ্যপ্যেক আত্মা সর্বভূতেষু স্থাবরজঙ্গমেষু গূঢঃ, তথাপি চিত্তোপাধিবিশেষতারতম্যাদাত্মনঃ কূটস্থনিত্যস্যৈকরূপস্যাপ্যুত্তরোত্তরমাবিষ্কৃতস্য তারতম্যমৈশ্বর্যশক্তিবিশেষৈঃ শ্রূযতে -- 'তস্য য আত্মানমাবিস্তরাং বেদ' ইত্যত্র; স্মৃতাবপি -- 'যদ্যদ্বিভূতিমত্সত্ত্বং শ্রীমদূর্জিতমেব বা৷ তত্তদেবাবগচ্ছ ত্বং মম তেজোংশসংভবম্' ইতি যত্র যত্র বিভূত্যাদ্যতিশযঃ, স স ঈশ্বর ইত্যুপাস্যতযা চোদ্যতে৷ এবমিহাপ্যাদিত্যমণ্ডলে হিরণ্মযঃ পুরুষঃ সর্বপাপ্মোদযলিঙ্গাত্পর এবেতি বক্ষ্যতি৷ এবম্ 'আকাশস্তল্লিঙ্গাত্' ইত্যাদিষু দ্রষ্টব্যম্৷ এবং সদ্যোমুক্তিকারণমপ্যাত্মজ্ঞানমুপাধিবিশেষদ্বারেণোপদিশ্যমানমপ্যবিবক্ষিতোপাধিসংবন্ধবিশেষং পরাপরবিষযত্বেন সংদিহ্যমানং বাক্যগতিপর্যালোচনযা নির্ণেতব্যং ভবতি -- যথেহৈব তাবত্ 'আনন্দমযোভ্যাসাত্' ইতি৷ এবমেকমপি ব্রহ্মাপেক্ষিতোপাধিসংবন্ধং নিরস্তোপাধিসংবন্ধং চোপাস্যত্বেন জ্ঞেযত্বেন চ বেদান্তেষূপদিশ্যত ইতি প্রদর্শযিতুং পরো গ্রন্থ আরভ্যতে৷ যচ্চ 'গতিসামান্যাত্' ইত্যচেতনকারণনিরাকরণমুক্তম্, তদপি বাক্যান্তরাণি ব্রহ্মবিষযাণি ব্যাচক্ষাণেন ব্রহ্মবিপরীতকারণনিষেধেন প্রপঞ্চ্যতে --
আনন্দমযোভ্যাসাত্৷৷1.1.12৷৷

আনন্দমযাধিকরণম্৷৷1.1.12৷৷

তৈত্তিরীযকে অন্নমযং প্রাণমযং মনোমযং বিজ্ঞানমযং চানুক্রম্যাম্নাযতে -- 'তস্মাদ্বা এতস্মাদ্বিজ্ঞানমযাদন্যোন্তর আত্মানন্দমযঃ' ইতি৷ তত্র সংশযঃ -- কিমিহানন্দমযশব্দেন পরমেব ব্রহ্মোচ্যতে, যত্প্রকৃতম্ 'সত্যং জ্ঞানমনন্তং ব্রহ্ম' ইতি, কিং বান্নমযাদিবদ্ব্রহ্মণোর্থান্তরমিতি৷ কিং তাবত্প্রাপ্তম্? ব্রহ্মণোর্থান্তরমমুখ্য আত্মানন্দমযঃ স্যাত্৷ কস্মাত্? অন্নমযাদ্যমুখ্যাত্মপ্রবাহপতিতত্বাত্৷ অথাপি স্যাত্সর্বান্তরত্বাদানন্দমযো মুখ্য এবাত্মেতি; ন স্যাত্প্রিযাদ্যবযবযোগাচ্ছারীরত্বশ্রবণাচ্চ৷ মুখ্যশ্চেদাত্মা স্যান্ন প্রিযাদিসংস্পর্শঃ স্যাত্৷ ইহ তু 'তস্য প্রিযমেব শিরঃ' ইত্যাদি শ্রূযতে৷ শারীরত্বং চ শ্রূযতে -- 'তস্যৈষ এব শারীর আত্মা যঃ পূর্বস্য' ইতি৷ তস্য পূর্বস্য বিজ্ঞানমযস্যৈষ এব শারীর আত্মা য এষ আনন্দময ইত্যর্থঃ৷ ন চ সশরীরস্য সতঃ প্রিযাপ্রিযসংস্পর্শো বারযিতুং শক্যঃ৷ তস্মাত্সংসার্যেবানন্দময আত্মেত্যেবং প্রাপ্তে,
ইদমুচ্যতে --

'আনন্দমযোভ্যাসাত্'৷ পর এবাত্মানন্দমযো ভবিতুমর্হতি৷ কুতঃ? অভ্যাসাত্৷ পরস্মিন্নেব হ্যাত্মন্যানন্দশব্দো বহুকৃত্বোভ্যস্যতে৷ আনন্দমযং প্রস্তুত্য 'রসো বৈ সঃ' ইতি তস্যৈব রসত্বমুক্ত্বা, উচ্যতে -- 'রস্্যেবাযং লব্ধ্বানন্দীভবতি৷ কো হ্যেবান্যাত্কঃ প্রাণ্যাত্৷ যদেষ আকাশ আনন্দো ন স্যাত্৷ এষ হ্যেবানন্দযাতি' 'সৈষানন্দস্য মীমা্া ভবতি' 'এতমানন্দমযমাত্মানমুপসংক্রামতি' 'আনন্দং ব্রহ্মণো বিদ্বান্ন বিভেতি কুতশ্চন' ইতি; 'আনন্দো ব্রহ্মেতি ব্যজানাত্' ইতি চ৷ শ্রুত্যন্তরে চ 'বিজ্ঞানমানন্দং ব্রহ্ম' ইতি ব্রহ্মণ্যেবানন্দশব্দো দৃষ্টঃ৷ এবমানন্দশব্দস্য বহুকৃত্বো ব্রহ্মণ্যভ্যাসাদানন্দময আত্মা ব্রহ্মেতি গম্যতে৷ যত্তূক্তমন্নমযাদ্যমুখ্যাত্মপ্রবাহপতিতত্বাদানন্দমযস্যাপ্যমুখ্যত্বমিতি, নাসৌ দোষঃ, আনন্দমযস্য সর্বান্তরত্বাত্৷ মুখ্যমেব হ্যাত্মানমুপদিদিক্ষু শাস্ত্রং লোকবুদ্ধিমনুসরত্, অন্নমযং শরীরমনাত্মানমত্যন্তমূঢানামাত্মত্বেন প্রসিদ্ধমনূদ্য মূষানিষিক্তদ্রুততাম্রাদিপ্রতিমাবত্ততোন্তরং ততোন্তরমিত্যেবং পূর্বেণ পূর্বেণ সমানমুত্তরমুত্তরমনাত্মানমাত্মেতি গ্রাহযত্, প্রতিপত্তিসৌকর্যাপেক্ষযা সর্বান্তরং মুখ্যমানন্দমযমাত্মানমুপদিদেশেতি শ্লিষ্টতরম্৷ যথারুন্ধতীদর্শনে বহ্বীষ্বপি তারাস্বমুখ্যাস্বরুন্ধতীষু দর্শিতাসু, যা অন্ত্যা প্রদর্শ্যতে সা মুখ্যৈবারুন্ধতী ভবতি; এবমিহাপ্যানন্দমযস্য সর্বান্তরত্বান্মুখ্যমাত্মত্বম্৷ যত্তু ব্রূষে, প্রিযাদীনাং শিরস্ত্বাদিকল্পনানুপপন্না মুখ্যস্যাত্মন ইতি -- অতীতানন্তরোপাধিজনিতা সা; ন স্বাভাবিকীত্যদোষঃ৷ শারীরত্বমপ্যানন্দমযস্যান্নমযাদিশরীরপরম্পরযা প্রদর্শ্যমানত্বাত্; ন পুনঃ সাক্ষাদেব শারীরত্বং সংসারিবত্৷ তস্মাদানন্দমযঃ পর এবাত্মা৷৷
বিকারশব্দান্নেতি চেন্ন প্রাচুর্যাত্৷৷1.1.13৷৷

৷৷1.1.13৷৷

অত্রাহ -- নানন্দমযঃ পর আত্মা ভবিতুমর্হতি; কস্মাত্? বিকারশব্দাত্; প্রকৃতিবচনাদযমন্যঃ শব্দো বিকারবচনঃ সমধিগতঃ 'আনন্দমযঃ' ইতি, মযটো বিকারার্থত্বাত্; তস্মাদন্নমযাদিশব্দবদ্বিকারবিষয এবাযমানন্দমযশব্দ ইতি চেত্, ন; প্রাচুর্যার্থেপি মযটঃ স্মরণাত্৷ 'তত্প্রকৃতবচনে মযট্' ইতি হি প্রচুরতাযামপি মযট্ স্মর্যতে; যথা 'অন্নমযো যজ্ঞঃ' ইত্যন্নপ্রচুর উচ্যতে, এবমানন্দপ্রচুরং ব্রহ্মানন্দমযমুচ্যতে৷ আনন্দপ্রচুরত্বং চ ব্রহ্মণো মনুষ্যত্বাদারভ্যোত্তরস্মিন্নুত্তরস্মিন্স্থানে শতগুণ আনন্দ ইত্যুক্ত্বা ব্রহ্মানন্দস্য নিরতিশযত্বাবধারণাত্৷ তস্মাত্প্রাচুর্যার্থে মযট্৷৷
তদ্ধেতুব্যপদেশাচ্চ৷৷1.1.14৷৷

৷৷1.1.14৷৷

ইতশ্চ প্রাচুর্যার্থে মযট্; যস্মাদানন্দহেতুত্বং ব্রহ্মণো ব্যপদিশতি শ্রুতিঃ -- 'এষ হ্যেবানন্দযাতি' ইতি -- আনন্দযতীত্যর্থঃ৷ যো হ্যন্যানানন্দযতি স প্রচুরানন্দ ইতি প্রসিদ্ধং ভবতি; যথা লোকে যোন্যেষাং ধনিকত্বমাপাদযতি স প্রচুরধন ইতি গম্যতে, তদ্বত্৷ তস্মাত্প্রাচুর্যার্থেপি মযটঃ সংভবাদানন্দমযঃ পর এবাত্মা৷৷

মান্ত্রবর্ণিকমেব চ গীযতে৷৷1.1.15৷৷

৷৷1.1.15৷৷

ইতশ্চানন্দমযঃ পর এবাত্মা; যস্মাত্ 'ব্রহ্মবিদাপ্নোতি পরম্' ইত্যুপক্রম্য, 'সত্যং জ্ঞানমনন্তং ব্রহ্ম' ইত্যস্মিন্মন্ত্রে যত্ ব্রহ্ম প্রকৃতং সত্যজ্ঞানানন্তবিশেষণৈর্নির্ধারিতম্, যস্মাদাকাশাদিক্রমেণ স্থাবরজঙ্গমানি ভূতান্যজাযন্ত, যচ্চ ভূতানি সৃষ্ট্বা তান্যনুপ্রবিশ্য গুহাযামবস্থিতং সর্বান্তরম্, যস্য বিজ্ঞানায 'অন্যোন্তর আত্মা' 'অন্যোন্তর আত্মা' ইতি প্রক্রান্তম্, তন্মান্ত্রবর্ণিকমেব ব্রহ্মেহ গীযতে -- 'অন্যোন্তর আত্মানন্দমযঃ' ইতি৷ মন্ত্রব্রাহ্মণযোশ্চৈকার্থত্বং যুক্তম্, অবিরোধাত্৷ অন্যথা হি প্রকৃতহানাপ্রকৃতপ্রক্রিযে স্যাতাম্৷ ন চান্নমযাদিভ্য ইবানন্দমযাদন্যোন্তর আত্মাভিধীযতে৷ এতন্নিষ্ঠৈব চ ভার্গবী বারুণী বিদ্যা -- 'আনন্দো ব্রহ্মেতি ব্যজানাত্' ইতি৷ তস্মাদানন্দমযঃ পর এবাত্মা৷৷

No comments:

Post a Comment

ধন্যবাদ

বৈশিষ্ট্যযুক্ত পোস্ট

যজুর্বেদ অধ্যায় ১২

  ॥ ও৩ম্ ॥ অথ দ্বাদশাऽধ্যায়ারম্ভঃ ও৩ম্ বিশ্বা॑নি দেব সবিতর্দুরি॒তানি॒ পরা॑ সুব । য়দ্ভ॒দ্রং তন্ন॒ऽআ সু॑ব ॥ য়জুঃ৩০.৩ ॥ তত্রাদৌ বিদ্বদ্গুণানাহ ...

Post Top Ad

ধন্যবাদ