देवता: ब्रह्मौदनम् ऋषि: अथर्वा छन्द: त्रिष्टुप् स्वर: ब्रह्मौदन सूक्त
अ॑न॒स्थाः पू॒ताः पव॑नेन शु॒द्धाः शुच॑यः॒ शुचि॒मपि॑ यन्ति लो॒कम्।
नैषां॑ शि॒श्नं प्र द॑हति जा॒तवे॑दाः स्व॒र्गे लो॒के ब॒हु स्त्रैण॑मेषाम् ॥অর্থবেদ-৪/৩৪/২
বিষয়-ব্রহ্মবিদ্যার উপদেশ।
পদার্থ- (অনস্থাঃ) অলঙ্ঘনীয় ( পবনেন) আচরণ দ্বারা ( পুতাঃ) শুদ্ধ সম্পন্ন,( শুদ্ধাঃ) শুদ্ধস্বভাব ( শুচয়ঃ) প্রকাশমান মহাত্মাগণ ( অপি) এসো ( শুচিম্) জ্যোতি-স্বরূপ ( লোকম্) লোক [ পরমাত্মা ] কে ( যন্তি) অনুসন্ধান. ( জাতবেদাঃ) জীবের জ্ঞাত ঈশ্বর ( এষাম্) তাদের ( শিশ্নম্) গতি বা সামর্থ্যকে ( ন) নয় ( প্রদহতি) পোড়া [ কারণ যে ] ( এষম্) এর মধ্যে [মহাত্মাদের] ( স্ত্রৌণম্) সৃষ্টির হিতকর্ম ( স্বর্গে) উত্তম প্রকারে প্রাপ্য যোগ্য সুখদায়ক ( লোকে) লোক [ পরমাত্মা ] তে ( বহু) অনেক।
ভাবার্থ-জিতেন্দ্রিয় শুদ্ধস্বভাব গোগীগণ তারাই পরমাত্মাকে প্রাপ্ত হয় এবং সেই জগদীশ্বরের সমর্থনে বাস করে, জগতের উপকার করে, তারা সর্বত্র বিচরণ করে।
টিপ্পণী-( অনস্থাঃ) অসিসঞ্জভ্যাম্ ক্থিন্ উ০ ৩। ১৫৪ ইতি অসু ক্ষেপণে-ক্থিন্। ইতি অস্থি ক্ষেপণম্। ছন্দস্যপি দৃশ্যতে। পা০ ৭। ১। ৭৬। ইতি অস্থি শব্দস্য অনঙ্ আদেশঃ। অসসনীয়াঃ। অক্ষেপণীয়াঃ। অনিবারণীয়াঃ, ইত্যর্থঃ ( পুতা) পবিত্রীকৃতাঃ (পবনেন) শোধনকর্মণা ( শুদ্ধাঃ) নির্মলাঃ ( শুচয়ঃ) দীপ্যমানাঃ পরমযোগিনঃ ( শুচিম্) দীপ্যমানম্ জ্যোতির্ময়ম্ ( অপি) অবধারণী ( য়ন্তি) প্রাপ্রুবন্তি ( লোকম্) পরমবোহ্মধাম ( ন) নিষেধে ( এষাম্) যোগিনাম্ ( শিশ্নম্) ইণ্সঞ্জি০। উ০ ৩।২ ইতি শশ প্তুগতৌ নক্-শিশ্রম্ শ্রথতেঃ-নিরু০ ৪।১৯। গতিম্। বলম্। ( প্র) (দহতি) ভস্মীকরোতি ( জাতবেদাঃ) অ০ ১।৭।২ জাতানাম্ বেদিতা পরমেশ্বরঃ ( স্বর্গো) সু+অর্জ-ঘত্র্। সুষ্টু অর্জনীয়ে সুখদায়ক (লোকে) স্থানে ( বহু) বিপুলম্ ( স্ত্রৌণম্) স্ত্যায়তের্ড্রদ্। উ০ ৪।১৬৬। ইতি স্ত্যৌ শব্দসমধাতয়োঃ-ড্রদ্। লোপো ব্যোর্বলি। পা০ ৬। ১। ৬৬। ইতি য়লোপঃ। টিত্বাত্ ঙীপ্। ইতি স্ত্রী সংহতিঃ। স্ত্রীপুংসাভ্যাম নঞ্সনত্রৌ ভবনাত্। পা০ ৪।১।৮৭। তস্মৌ হিতম্। পা০ ৫।১।৫ ইতি হিতার্থে নত্র্। স্ত্রীভ্যঃ সংহতিভ্যঃ সৃষ্টিভ্যো হিতম্ ( এষাম্) ।।
No comments:
Post a Comment
ধন্যবাদ