সামবেদ ১৬৫ - ধর্ম্মতত্ত্ব

ধর্ম্মতত্ত্ব

ধর্ম বিষয়ে জ্ঞান, ধর্ম গ্রন্থ কি , হিন্দু মুসলমান সম্প্রদায়, ইসলাম খ্রীষ্ট মত বিষয়ে তত্ত্ব ও সনাতন ধর্ম নিয়ে আলোচনা

धर्म मानव मात्र का एक है, मानवों के धर्म अलग अलग नहीं होते-Theology

সাম্প্রতিক প্রবন্ধ

Post Top Ad

স্বাগতম

02 February, 2022

সামবেদ ১৬৫

ঋষিঃ-বিশ্বামিত্রঃ। দেবতাঃ-ইন্দ্রঃ। ছন্দঃ-গায়ত্রী। স্বরঃ-ষঢ়জঃ!

ইদꣳ হ্যন্বোজসা সুতꣳ রাধানাং পতে।
পিবা ত্বা৩স্য গির্বণঃ।।-সামবেদ-১৬৫
इदꣳ ह्यन्वोजसा सुतꣳ राधानां पते । पिबा त्वा३स्य गिर्वणः ॥

#পদার্থ-হে ( রাধানাং পতে) আধ্যাত্মিক তথা ভৌতিক ধনের অধিপতি পরমাত্মা! [ 'রাধঃ ইতি ধননাম' নিঘ০ ২/১০] ( ইদং হি) এই উপাসনা এবং কর্মের সোমরস (ওজসা) সম্পূর্ণ বল এবং বেগ দ্বারা ( অনুসুতম্) আমরা ক্রমানুসারে প্রস্তুত করছি। হে ( গির্বণঃ)২বাণী দ্বারা ভজনীয় যাচনীয় দেব! [ "গির্বণঃ দেবো ভবতি, গীর্ভরেনং বনয়স্তি' নিরু০ ৬/১৪] তুমি ( তু)৩ শীঘ্রই ( অস্য)৪ আমাদের ভক্তিরস এবং কর্মরসকে (পিব) গ্রহণ কর [ "দ্ব্যঢোহস্তিঙঃ" অষ্টা০ ৬/৩/১৩৫] (৫)
#১-ঋক০ ৩/৫১/১০,সাম০ ৭৩৭।
#২-গির্বণঃ। হিরঃ স্ততয়ঃ,তাভির্য়ো বন্যতে সম্ভজ্যতে স গির্বণ!। তস্য সম্ভোধনং গির্বণ!। সম্ভজনীয়-ইতি বি০। গীর্ভির্বেদানাং বিদুষাং চ বাণীভির্বন্যতে সংসেব্যতে য়স্তৎসংবুদ্ধৌ"।ইতি ঋক০ ১/১০/১২ ভষ্যে,'য়ো গীর্ভর্বন্যতে য়াচ্যতে তৎসংবুদ্ধৌ" ইতি চ ঋক০ ৩/৪১/৪ ভাষ্যে দ০।
#৩-তু ক্ষিপ্রম্-ইতি বি০ ভ০ সা০।
#৪-ষষ্ঠীনির্দেশাৎ একদেশমিতি বাক্যশেষঃ-ইতি বি০।
#৫-ঋগ্ভাষ্যে দয়ানন্দর্ষিণা মন্ত্রোহয়ং রাজপপক্ষ ব্যাখ্যাতঃ।
#সরলার্থ-হে আধ্যাত্মিক তথা ভৌতিক ধনের অধিপতি পরমাত্মা! এই উপাসনা এবং কর্মের সোমরস সম্পূর্ণ বল এবং বেদ দ্বারা আমরা ক্রমানুসারে প্রস্তুত করেছি। হে বাণী দ্বারা ভজনীয় যাচনীয় দেব! তুমি শীঘ্রই আমাদের উপাসনা এবং কর্মরসকে গ্রহণ করো।
#ভাবার্থ-হে পরমাত্মা! তুমি আধ্যাত্মিক এবং ভৌতিক সকল ঋদ্ধি-সিদ্ধির পরম অধিপতি। তোমার নিকট কোনো বস্তুর অভাব নেই, তবুও আমাদের প্রতি প্রেমাধিক্য হওয়ার কারণে আমাদের প্রেমস্বরূপ উপহারকে গ্রহণ করো। হে দেব! তোমার জন্য আমরা সম্পূর্ণ বল দ্বারা উপাসনা এবং কর্মরস তৈরী করেছি। তাহা গ্রহণ করে আমাদের অনুগ্রহ করো।।

टिप्पणी:
१. ऋ० ३।५१।१०, साम० ७३७। २. गिर्वणः। गिरः स्तुतयः, ताभिर्यो वन्यते सम्भज्यते स गिर्वणाः। तस्य सम्बोधनं गिर्वणः। सम्भजनीय—इति वि०। गीर्भिर्वेदानां विदुषां च वाणीभिर्वन्यते संसेव्यते यस्तत्संबुद्धौ। इति ऋ० १।१०।१२ भाष्ये, यो गीर्भिर्वन्यते याच्यते तत्संबुद्धौ इति च ऋ० ३।४१।४ भाष्ये द०। ३. तु क्षिप्रम्—इति वि०, भ०, सा०। ४. षष्ठीनिर्देशात् एकदेशमिति वाक्यशेषः—इति वि०। ५. ऋग्भाष्ये दयानन्दर्षिणा मन्त्रोऽयं राजपक्षे व्याख्यातः।

No comments:

Post a Comment

ধন্যবাদ

বৈশিষ্ট্যযুক্ত পোস্ট

যজুর্বেদ অধ্যায় ১২

  ॥ ও৩ম্ ॥ অথ দ্বাদশাऽধ্যায়ারম্ভঃ ও৩ম্ বিশ্বা॑নি দেব সবিতর্দুরি॒তানি॒ পরা॑ সুব । য়দ্ভ॒দ্রং তন্ন॒ऽআ সু॑ব ॥ য়জুঃ৩০.৩ ॥ তত্রাদৌ বিদ্বদ্গুণানাহ ...

Post Top Ad

ধন্যবাদ