ঋষিঃ-বৃহদ্দিবোথর্বা। দেবতা-বরুণ। ছন্দঃ-পরাবৃহতী ত্রিষ্টুপ্। সুক্তমব-অমৃতা।
ঋধঙ্মন্ত্রো যোনিম্ য় আবভূবমৃতাসুর্বর্থমানঃ সুজন্মা।
ঁদব্ধাসুর্ভ্রাজমনোহেব ত্রিতো ধর্তা দাধার ত্রীণি।।
পদার্থ-( য়ঃ) যে ( ঋধঙ্মন্ত্রঃ) সত্য মন্ত্র বা মননশীল ( অমৃতাসুঃ) অমর প্রাণশক্তি ( বর্ধমানঃ) বর্ধনশীল,( সুজন্মা) বিস্ময়কর জন্ম যোনিম্) প্রত্যেক ঘর বা কারণে ( আবভূত) ব্যাপক হয়ে উঠেছে। যে (অদব্ধাসুঃ) অদম্য বুদ্ধিসম্পন্ন ( অহা ইব=অহানি ইব) দিনের ন্যায় ( ভ্রাজমানঃ) প্রকাশমান,( ধর্তা) সকলের ধারণকর্তা,( ত্রিতঃ) পালন কর্তা বা সব থেকে মহান্ বা ত্রি-কালে বা লোকে ফল হয়ে ত্রিত পরমাত্মান্ ( ত্রীণি) ত্রি [ ধর্মো,অর্থাৎ স্থান,নাম এবং জন্ম বা জাতি] কে ( দাধার) ধারণ করিয়া আছেন।
ভাবার্থ-সকল মনুষ্য পরমাত্মাকে অনন্ত শক্তির বিচার করে আপন সামর্থ বুদ্ধি করিবে। এই কাণ্ডের সায়ণভাষ্য এমন নয়। ( ভাষ্য-পণ্ডিত ক্ষেমকরণদাস ত্রিবেদী)
টিপ্পণী
( ঋধঙ্মন্ত্রঃ) প্রথেঃ কিত্সম্প্র সারণম্ চ। উ০ ১/১৩৭।ইতি ঋধু বৃদ্ধৌ-অজি। ঋধক্ ইত্যব্যয়ম্ সত্যার্থে।সর্বধাতুভ্যঃ ষ্ট্রন্। উ০ ৪/১/৩৯। ইতি মন জ্ঞানে-ষ্ট্রন্। মন্ত্রা মননাদ্-নিরু০ ৭/১২। ঋধনবন্ বর্তমানঃ সত্যে বা মন্ত্রো মননম্ সত্য সঃ ( যোনিম্) অ০ ১/১১/৩। গ্রহম্-নিঘ০ ৩/৪। কালণম্ ( য়ঃ) ত্রিতঃ ( আ বভূব) ভূ সত্তায়াম্ প্রপ্তৌ চ লিট্। সম্যক্ প্রাপ্তবান্ ( অমৃতাসুঃ) শৃ্স্বৃস্নিহি০। উ০ ১/১০। ইতি অসু ক্ষেপণে-উ। অসুঃ প্রজ্ঞানাম্-নিঘ০ ৩/৯।ন অসুরিতি প্রাণনামাস্তঃ শরীরে ভবতি-নিরু০ ৩/৯। অনষ্টবুদ্ধি। অনশ্বরপ্রাণঃ ( বর্তমানঃ) বৃদ্ধিশীলঃ ( সুজন্মা) অদ্ভুতোত্পত্তিঃ ( অদব্ধাসুঃ) দম্ভু দম্ভে-ক্ত। অহিংসিত-বুদ্ধিঃ ( ভ্রাজমানঃ) দীপ্যমানঃ ( অহাঃ ইব) অহানি যথা ( ত্রিতঃ) পিশেঃ কিচ্চ। উ০ ৩/৯৫। ইতি ত্রৈঙ্ পালনে যদ্রা তৃ প্লবনতরণয়োঃ ইতন্ য়দ্রা। ত্রি+তনু বিস্তারে-ড। ত্রীতস্তীর্ণতমো মেধয়া বভূব- নিরু০ ৪/৬। ত্রিতস্ত্রিস্থান ইন্দ্রঃ-নিরু০ ৯/২৫। ত্রাতা পালয়িতা। তীনো বিস্তীর্ণঃ। ত্রিষু কালেষু লোকেষু বা বিস্তীর্ণঃ (ধর্তা) ধরয়িতা ( দাধার) ধৃতবান্ ( ত্রীণি) ত্রিসংখ্যাকানি ধামানি। ধামানি ত্রয়াণি ভবন্তি স্থানানি নামানি জন্মানীতি- নিরু০ ৯/২৮।।
No comments:
Post a Comment
ধন্যবাদ